-
O devir-negro no filme Coringa
- Voltar
Metadados
Descrição
This article focuses on the problem of minority-becoming and takes as reference the notions of becoming black, from the author Mbembe and the construction of subjectivity from Guattari, Rolnik and Deleuze. The object proposed in this study is the film Joker (US production of 2019, directed by Todd Phillips) that raises critical-philosophical questions in the audiovisual field due to its imagery production committed to social and minority segments, in the perspective pointed out by Mbembe. The challenge is to think about becoming black and the production of subjectivity based on the narrative and visual developments proposed in the film. The method adopted is speculative in its approach and theoretical-critical in its proposal.||Este artigo tem como foco a problemática dos devires minoritários e toma como referência as noções de devir-negro, a partir do autor Mbembe e de construção de subjetividade a partir de Guattari, Rolnik e Deleuze. O objeto proposto neste estudo é o filme Coringa (produção norte-americana de 2019, dirigido por Todd Phillips) que suscita questionamentos críticos-filosóficos no campo do audiovisual devido a sua produção imagética comprometida com segmentos sociais e minoritários, na perspectiva apontada por Mbembe. O desafio é pensar o devir-negro e a produção de subjetividade a partir dos desdobramentos narrativos e visuais propostos no filme. O método adotado é especulativo em sua abordagem e teórico-crítico em sua proposta.
ISSN
2177-3815
Autor
Parode, Fábio Pezzi | Zapata, Maximiliano Oscar | Oliveira Junior, Nythamar Hilario Fernandes de
Data
29 de julho de 2021
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Passagens | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Passagens; v. 12 n. 1 (2021): Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação; 48-61 | 2179-9938
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion