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Democracy, expertise and bureaucracy: Relationships between public administration, technical knowledge, and participation||Democracia, expertise e burocracia: relações entre política, técnica e participação
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Metadados
Descrição
This article provides a theoretical discussion concerning new models of democratic governance, focusing on the relationship between democracy, expertise and bureaucracy, especially with respect to connections between public administration, technical knowledge and participation. The concepts of expertise and expert, originating in Social Studies of Science and Technology (SSST), are applied to the analysis of the political control of bureaucracy in public administration, using as a reference model the public communication of science. Subsequently, a critique is made of the “public knowledge deficit” approach, a model that considers the public as composed of uninformed laypeople and whose fundamental task is to improve communication of knowledge from experts to the public in general. The article also considers the problematic model of “public participation” in the communication of science and technology, which recommends an equal relationship between experts and public participants and is adapted to interpret interactions of Deliberative Public Administration. Finally, it presents as an alternative the perspective of the “third wave” of SSST, proposing a compromise between the world of technical and scientific experts and the world of experience of the representatives of civil society in democratic decision-making arenas. This perspective is associated with participatory democracy, since it aims to recognize contributive expertise and expertise through interaction of both experts and representatives of society in interactions between public bureaucracy and civil society.Key words: expertise, democracy, bureaucracy, participation, technical knowledge.||O artigo realiza uma discussão teórica sobre os novos modelos de governança democrática, focalizando as relações entre democracia, expertise e burocracia, especialmente sobre as conexões entre política, técnica e participação. Aplicam-se os conceitos de expertise e expert originários dos Estudos Sociais da Ciência e da Tecnologia (ESCT) às análises sobre controle político da burocracia na administração pública, utilizando-se como referência os modelos de comunicação pública da ciência. A partir daí, realiza-se uma crítica à abordagem do “déficit público de conhecimento”, modelo que considera o público composto por leigos e desinformados e cuja tarefa fundamental é dispor de uma maior e melhor comunicação dos conhecimentos por parte dos especialistas para o público em geral. Pondera-se também sobre o problemático modelo de “participação pública” na comunicação da ciência e tecnologia, que preconiza uma relação de igualdade entre os experts e o público participante e que é adaptado às interações da Administração Pública Deliberativa. Por fim, apresenta-se como alternativa a perspectiva da “terceira onda” dos ESCT que propõe uma conciliação entre o universo técnico-científico dos experts e o mundo da experiência dos representantes da sociedade civil nas arenas democráticas de decisão. Essa perspectiva é associada à democracia participativa, posto que se propõe a reconhecer a expertise contributiva e a expertise por interação por parte de experts e representantes da sociedade nas interações entre burocracia pública e sociedade civil.Palavras-chave: expertise, democracia, burocracia, participação, conhecimento técnico.
ISSN
2177-6229
Periódico
Autor
Ribeiro, Frank Paula
Data
19 de novembro de 2013
Formato
Identificador
http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2013.49.3.09 | 10.4013/csu.2013.49.3.09
Idioma
Editor
Fonte
Ciências Sociais Unisinos; v. 49 n. 3 (2013): Setembro/Dezembro; 297-305 | 2177-6229 | 1519-7050
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion