Descrição
This paper presents a reflection on the critical role and the politics behind the photographic look at the context the visual culture in Latin American. We present the photographic look as an agent of social action in the context of visual culture. The photographic documentation, as one of the main artifacts of visual culture, has the power to provide an overview, through a non-verbal communication, between the registered fact, the cut-off of the Real, and the interpretations drawn on it, creating thereby art and realism. This relation of correspondence between representation and interpretation has always been subject to the established cultural conventions, but it represents a social action of the look into a possible visual awareness. We argue that social action of the look sharpens its own centrality in the dimensions of the public sphere, in which the change of this form of representation is one way to increase the autonomy of the image in the public space, and to notice it each time more decontextualized in relation to its referent. Key words: visual culture, photography, visual conscience, social action.||Este artigo apresenta uma reflexão sobre a função crítica e política do olhar fotográfico no contexto da cultura visual latino-americana. Apresentamos o olhar como um agente promotor de uma ação social dotada de sentido dialógico no âmbito da cultura visual. A documentação fotográfica, como um dos principais artefatos da cultura visual, tem o poder de proporcionar uma síntese, por meio de uma linguagem não verbal, entre o fato documentado, do recorte do real e das interpretações elaboradas sobre ele, criando, com isso, arte e realismo. Essa relação de correspondência entre representação e interpretação estará sempre sujeita às convenções culturais constituídas, mas representa uma ação social do olhar dentro de uma possível consciência visual. Procuramos argumentar que a ação social do olhar torna mais aguda a centralidade do mesmo nas dimensões da esfera pública, na qual a mudança dessa forma de representação é uma maneira de ampliar a autonomia da imagem no espaço público e de percebê-la cada vez mais como descontextualizada em relação ao seu referente. Palavras-chave: cultura visual, fotografia, consciência visual, ação social.