-
Life as a Project: The homo economicus Pedagogy and the Initiatives to Promote the “Spirit of Capitalism” through Public Education||A vida como projeto: a pedagogia do homo economicus e as iniciativas de fomento ao “espírito do capitalismo” via educação pública
- Voltar
Metadados
Descrição
The article focuses on the symbolic matrix that underlies an Integral Education Program idealized by business elites, which is currently disseminated throughout Brazil by the agency of nonprofit organizations linked to the corporate realm, in "partnership" with the State. Such a model of public education was constituted with conceptions, world views and values proper to economically successful agents. From the symbolic authority implied in their "managerial capital", they assume a "pedagogical role" aiming the reform of the dispositions to action of public-school students. The analysis of the pedagogy of the homo economicus, based on the notion of "project of life", brought elements to clarify the agency of "corporate philanthropy" in the expanding model of “integral education”. The concentration of economic, political, social, and symbolic capital of economic elites allows them to transform initiatives based on their visions and beliefs in national scope public policies. They seek, therefore, to construct certain economic dispositions through public education and, as they attribute "success" to the rationally executed will, they neglect the social conditions of the breeding of such dispositions. Therefore, if the initiatives analyzed exist within the context of a broader rationality – named neoliberal for conciseness - they have privileged artificers and bear the marks of a specific ethos, conceived, nevertheless, as universal or at least universalizable. However, the homo economicus, if there is one, is historical and marked by class dynamics, in which some agents self-impute the design of public policies within which other agents are thought of as apprentices of an ethos as a nomos.||O artigo toma por objeto a matriz simbólica que fundamenta um programa de “Educação Integral” idealizado por elites empresariais, que atualmente se dissemina pelo país por meio da atuação de organizações sem fins lucrativos ligadas ao universo corporativo, em “parceria” com diferentes instâncias estatais. Tal modelo de educação pública foi constituído com visões de mundo e valores próprios a agentes bem-sucedidos no universo econômico, os quais, a partir da autoridade simbólica conferida por seu “capital gerencial”, se outorgam um “papel pedagógico” no que enxergam como uma reforma das disposições à ação de estudantes de escolas públicas. A análise de tal pedagogia do homo economicus, assentada na noção de “projeto de vida”, trouxe elementos para esclarecer a agência da “filantropia corporativa” no modelo de “educação integral” em expansão. A concentração de capital econômico, político, social e simbólico de elites econômicas permite que elas transformem iniciativas ancoradas em suas visões de mundo em políticas públicas de escopo nacional. Elas buscam construir determinadas disposições econômicas via educação pública e, como atribuem o “sucesso” à vontade racionalmente executada, negligenciam as condições sociais do engendramento de tais disposições. Logo, se as iniciativas analisadas se inserem no contexto de uma racionalidade mais ampla - chamada, por concisão, de neoliberal -, elas têm artífices privilegiados e carregam as marcas de um ethos específico, que se quer, porém, como universal ou ao menos universalizável. Contudo, o homo economicus, se existe, é histórico e marcado por dinâmicas de classe, no seio das quais alguns agentes se atribuem o desenho e a consecução de políticas em que outros agentes são pensados como aprendizes de um ethos enquanto nomos.
ISSN
2177-6229
Periódico
Autor
Michetti, Miqueli
Data
13 de fevereiro de 2020
Formato
Identificador
http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2019.55.3.01 | 10.4013/csu.2019.55.3.01
Idioma
Editor
Fonte
Ciências Sociais Unisinos; v. 55 n. 3 (2019): Setembro/Dezembro; 302-314 | 2177-6229 | 1519-7050
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion