Descrição
This article aims to reflect on representations of student’s struggles in three Brazilian documentaries: Espero tua (re)volta (2019), Escolas em luta (2017) e Lute como uma menina (2016). These movies portray experiences held in 2015, during public schools’ occupations in São Paulo, one of the most significant political events in our recent history. Highlighting formal and content aspects of the films chosen for analysis, this paper reveals articulations between communication and education fields in this context. We bespeak political uses of representative efforts in the struggle for more democratic and popular pedagogical horizons.
Keywords: Documentary. Communication and education. School’s occupations in São Paulo.||O artigo propõe refletir sobre a representação da luta estudantil a partir da análise de conteúdo de três documentários brasileiros: Espero tua (re)volta (2019), Escolas em luta (2017) e Lute como uma menina (2016). As obras retratam as experiências de secundaristas nas ocupações das escolas de São Paulo, em 2015, um dos acontecimentos políticos mais pungentes da nossa história recente. Ao destacar aspectos formais e de conteúdo dos filmes analisados, este trabalho evidencia articulações estabelecidas entre o campo da comunicação e da educação nesse contexto. Apresenta, ainda, implicações políticas de esforços representativos no embate por horizontes pedagógicos mais democráticos e populares.
Palavras-chave: Documentário. Comunicação e educação. Ocupação das escolas de São Paulo.