Descrição
In the last years in Argentina, practices of memorialization and commemoration in public space have been adopted multiple forms and strategies. This paper proposes to analyze the artistic interventions about the desappeared and murdered people by State terrorism in the last civic and military dictatorship (1976-1983). This case study is about the artistic productions of murals in public space, made by the “Espacio de Cultura y Memoria El Rancho Urutau” and their proyect “Mosaicos por la Memoria”, performed since 2010 in Ensenada, provincia de Buenos Aires. These murals in ceramic technique and urban scale, privilege a figurative representation for the honored victim. The murals are placed in strategic spaces, in the neighborhood that the victim belonged to. These productions work out as “memory places” because create a social space of “rememoriación” and commemoration from the victims and the recent history developments in the city.||Na Argentina as práticas de memória no espaço público urbano adotaram nos últimos anos diversas formas e estratégias. Este trabalho analisa as intervenções pelos desaparecidos e assassinados do terrorismo de Estado na última ditadura civil-militar (1976-1983). Adota-se como estudo de caso as produções artísticas de murais realizadas desde 2010, pelo “Espacio de Cultura y Memoria El Rancho Urutau”, através de seu projeto “Mosaicos por la Memoria” na cidade de Ensenada, província de Buenos Aires. Trata-se de murais cerâmicos na escala urbana que privilegiam uma representação figurativa da vítima. Os mesmos, têm uma localização estratégica no bairro em que cada homenageado pertencia. Considera-se que essas produções atuam como lugares de memória ao gerar um espaço social de rememoração e homenagem às vítimas e aos acontecimentos da historia recente na cidade.