Descrição
Based on the semiotic insight that no sign can represent its object completely, the paper argues that semiotic exclusion is at the root of visual representation. It examines the forms and causes of such exclusions of visual and nonvisual information about the object of the visual sign. The author distinguishes between exclusions that are specific to visual representation and creative compositional exclusions. The paper develops the argument that the history of the visual arts and creative graphic design is a history of reversals of the various forms of exclusions that are specific to visual representation with the goal to create images that include the excluded object (again) and to make the otherwise invisible visible.||Basé sur l’idée sémiotique qu’aucun signe ne peut représenter son objet totalement, l’article soutient que l’exclusion sémiotique est à l’origine de la représentation visuelle. Examine les formes et les causes de ces exclusions d’information sur signe visuel de l’objet, en distinguant entre les exclusions spécifiques du signe visuel et exclusions de composition créative. L’article développe l’argument selon lequel l’histoire des arts visuels et de création graphique est une histoire de reprises des différentes formes d’exclusion afin de créer des images qui comprennent la suppression (de nouveau) à rendre visible l’invisible.||Baseando-se no insight semiótico que nenhum signo pode representar o seu objeto inteiramente, o artigo desenvolve o argumento de que a exclusão semiótica está na raiz da representação visual. Examina as formas e causas de tais exclusões de informação sobre o objeto do signo visual, distinguindo entre exclusões específicas do signo visual e exclusões composicionais criativas. O trabalho desenvolve o argumento de que a história das artes visuais e do design gráfico criativo é uma história de reversões das mais diversas formas de exclusão com o objetivo de criar imagens que incluem o excluído (novamente) para fazer o invisível visível.