Descrição
Internet-based Distance Education in Brazil, featuring the institution and progress of undergraduate and post-graduate courses in Visual Arts is provided. Current article focuses on the Open University of Brazil and the Pro-Graduation Programs developed by the Brazilian federal government. Exploratory qualitative methodology is foregrounded on data produced by teaching institutions and by the Brazilian Ministry of Education and Culture (MEC). Current investigation will be an asset within the broadening of research in the educational area, inclusion and qualification of professionals in Education, and in the supply of new proposals and suggestions. Main results comprise the pioneering stance of the University of Brasília (UnB) which articulates arts and technology in the training of Arts teachers from the initial courses in Education up to post-graduate ones.||Este artigo enuncia o cenário da educação à distância no Brasil por meio da Internet, apontando o avanço e a instituição de cursos de graduação e pós-graduação na área de artes visuais nessa modalidade. Faz uma abordagem também de programas como a Universidade Aberta do Brasil e o Pró-licenciatura, desenvolvidos pelo governo federal. A metodologia qualitativa de cunho exploratório baseou-se na análise dos dados disponibilizados pelas instituições de ensino e pelo Ministério da Educação e Cultura – MEC. Acredita-se que esta investigação possa colaborar na ampliação de pesquisas na área, na inclusão e qualificação de profissionais no âmbito da educação, bem como na qualificação e no oferecimento de novas propostas. Entre os principais resultados podemos destacar o pioneirismo da Universidade Nacional de Brasília- UnB, que articula arte e tecnologia no âmbito da formação de professores de arte no contexto da formação inicial e na pós-graduação.