Descrição
In this essay the pragmatic use of the notion of ethnicity is investigated according to specific contextual connotations and socio-political insertions. The most current uses of "ethnicity" in Brazil and in the US are compared. Such uses are analyzed in relation to the cultural policy of the Lula government and to the development of African studies. One argues, here, that as the Minister of Culture Gilberto Gil plays a central symbolic role in the relation between these two fields. The socio-aesthetic philosophy of the Tropicalismo still lingers in the national context, while the cultural heritage from Bahia has become a national reference. The debate on Affirmative Action and other related academic trends suggest a North-American influence, which holds an underlying ethnic notion that is distant from the Tropicalismo. It is argued that ethnic expression and cultural competence are largely autonomous in relation to the criteria evoked in the political debate. Communitarian art is an alliance of interests and interested ones, in which the aesthetic, the moral and the objective combine.||La filosofía socio-estética del tropicalismo perdura en el escenario nacional y la herencia cultural bahiana pasó a ser una referencia nacional. Se argumenta que, como ministro de Cultura, Gilberto Gil ejerce un papel simbólico central en la relación entre estos dos campos. Si la política de cupos universitarios y otras tendencias académicas sugieren una Influencia norteamericana, el concepto de étnico subyacente es distante de tropicalista. Argumentamos también que la expresión étnica y la aptitud cultural son en gran medida autónomas con respecto a los criterios Invocados en el debate político. El arte comunitario es una alianza de Intereses y Interesados en que lo estético, lo moral y lo objetivo se mezclan.||On fait l'analyse de l'usage du concept de l'ethnicité, selon des connotations et des Insertions contextuelles socio-politiques spécifiques. Les usages les plus courants aux Etats-Unis eu au Brésil sont contrastés. On fait ressortir ces usages par rapport à la politique culturelle du gouvernement Lula et au développement des études afro. On s'est demandé si, étant mInistre de la culture, Gilberto Gil joue um rôle symbolique central dans la relation entre ces deux domaInes. La philosophie socio-esthétique du tropicalismo demeure dans le scénario national et l'héritage culturel de la Bahia devient une référence nationale. Si la politique des cotes universitaires et d'autres tendances académiques suggère l'Influence de l'Amérique du Nord, le concept de l'ethnique sous-jacent est loIn du tropicalista. On argumente que l'expression ethnique et la compétence culturelle sont en grande mesure autonomes en ce qui concerne les critères Invoqués dans le débat politique. L'art communautaire est une alliance d'Intérêts dans lequel l'esthétique, le moral et l'objectif se mélangent.||Examinamos o uso pragmático do conceito de etnicidade, conforme conotações contextuais e inserções sócio-políticas específicas. Contrastam-se os usos mais correntes nos EUA e no Brasil. Enfocamos estes usos em relação à política cultural do governo Lula e ao desenvolvimento dos estudos afro. Argüi-se que, como ministro da cultura, Gilberto Gil exerce um papel simbólico central na relação entre estes dois campos. A filosofia socio-estética do tropicalismo perdura no cenário nacional e a herança cultural baiana passa a ser uma referência nacional. Se a política das cotas universitárias e outras tendências acadêmicas sugerem a influência norte-americana, o conceito do étnico subjacente é distante do tropicalista. Argüimos que a expressão étnica e a competência cultural são em grande medida autônomas com respeito aos critérios invocados no debate político. A arte comunitária é uma aliança de interesses e interessados em que o estético, o moral e o objetivo se misturam.