Descrição
The artistic experiments that were verified on Belém, in 1960s, provide indication of unrest and renovation proposals. Although they did not constitute a corpus that is thematically, procedurally and materially homogeneous, they did show some traces in common. One of the most evident traces was conceiving the city, a place of transformation and contradiction, as a stage, motivation and character of its creations. In line with this perspective was an exhibition by a crew of Young plastic artists, self-denominated “Grupo”, as were the cinematic achievements Brinquedo Perdido (1962), Vila da Barca (1965), Um dia qualquer (1965) and Belém 350 anos (1966). From the contributions of WILLIAMS (1979), KOSELLECK (2006), among others, this article seeks to address the sociocultural and aesthetic aspects of these works of art, which then help us to reflect on the different ways of percieving, being and living in this urban space.||As experimentações artísticas verificadas em Belém, nos anos 1960, fornecem indícios de inquietações e propostas de renovação. Embora não constituíssem um corpus homogêneo em termos temáticos, procedimentais e materiais, elas deixaram transparecer traços em comum. Um dos mais evidente foi conceberem a cidade, espaço de transformações e contradições, como palco, mote e personagem. Em sintonia com essa perspectiva, estavam a mostra de jovens artistas plásticos, autodenominados “Grupo” (1966), e as realizações cinematográficas Brinquedo Perdido (1962), Vila da Barca (1965), Um dia qualquer (1965) e Belém 350 anos (1966). A partir das contribuições de WILLIAMS (1979), KOSELLECK (2006), entre outros, este artigo visa abordar aspectos socioculturais e estéticos dessas obras, que ajudam a refletir sobre as diferentes maneiras de perceber, ser e viver nesse espaço urbano.