-
The On-line Education Lesson Plan in the Covid-19 Pandemic||O Plano de Aula para Educação On-line na Pandemia de Covid-19
- Voltar
Metadados
Descrição
The SARS-CoV-2 Pandemic, which causes Covid-19, has affected the country's social, political and economic order. The social distance, necessary to contain the spread of the virus, which resulted in the closure of educational institutions, and face-to-face teaching was transposed to virtual learning environments, where it started to be taught exclusively with technological mediation. Thus, this article aims to present a lesson plan for online education, in the Didactic curricular component, used as a guiding proposal for teacher training, in the Pedagogy Degree Course of a Public University. According to the current educational situation in the country, the action of planning the class cannot be a mere transposition of the presence, it is necessary to know the level of digital inclusion of the students, characteristics and potential of the chosen virtual learning environment. In addition, it also presents the concepts of remote education, distance education, online education, hybrid education. The methodological approach is qualitative, in which it uses a literature review and research-training, proposing a reflection and action in the initial training of teachers. Results, it is necessary to use Moodle (Modular Object-oriented Dynamic Learning Environment) and its activity interfaces, since it is a free educational platform, open source, with the possibility of use in synchronous and/or asynchronous activities, and, presentation of a guiding framework for the stages of the construction of the lesson plan, selection of contents, general and specific objectives, methodological strategies, definition of learning objects and the assessment of learning.
Keywords: Covid-19. On-line education. Class plan. Moodle.||. A Pandemia do SARS-CoV-2, que provoca a Covid-19, tem afetado os ordenamentos sociais, políticos e econômicos do país. O distanciamento social, necessário para conter o avanço do vírus, resultou no fechamento de instituições educacionais, e o ensino presencial foi transposto para ambientes virtuais de aprendizagem, onde passou a ser executado exclusivamente com mediação tecnológica. Assim, o presente artigo tem como objetivo apresentar um plano de aula para educação on-line, no componente curricular Didática, utilizado como proposta orientadora para formação de professores (as), no Curso de Licenciatura em Pedagogia de uma Universidade Pública. De acordo com a atual conjuntura educacional no país, a ação de planejar a aula não pode ser uma mera transposição do presencial, é preciso conhecer o nível de inclusão digital dos discentes, características e potencialidades do ambiente virtual de aprendizagem escolhido. Além disso, ainda apresenta as concepções sobre ensino remoto, educação à distância, educação On-line, ensino híbrido. A abordagem metodológica é qualitativa, na qual utilizou-se a revisão de literatura e pesquisa-formação, propondo uma reflexão e ação na formação inicial de professores (as). Resultados, sugere-se a utilização do Moodle (Modular Object-oriented Dynamic Learning Environment) e suas interfaces de atividades, visto que é uma plataforma educacional livre, de código aberto, com possibilidade de uso em atividades síncrona e/ou assíncrona, e, apresentação de um quadro orientador para as etapas de construção do plano de aula, seleção dos conteúdos, objetivo geral e específicos, estratégias metodológicas, definição dos objetos de aprendizagem e a avaliação da aprendizagem.
Palavras-chave: Covid-19. Educação on-line. Plano de aula. Moodle.
ISSN
2177-8310
Periódico
Autor
Rocha , Telma Brito
Data
12 de maio de 2021
Formato
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
Fonte
EaD em Foco; Vol. 11 No. 2 (2021): DL Contributions in times of pandemic and post-pandemic (Part II/II) | EaD em Foco; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Edición especial - Educación a distancia en tiempos de pandemia y pospandémica (Parte 2/2) | EaD em Foco; v. 11 n. 2 (2021): Edição Especial - EaD em tempos de pandemia e pós-pandemia (Parte 2/2) | 2177-8310
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion