Descrição
This study aims to present the experience of a public university in the North of Portugal at the time of adapting to the scenario and the urgencies of the pandemic caused by the spread of the Covid-19 virus. Together with the articulation with relevant and recent theoretical references on the topic, the text brings experiences that are capable of reflection and learning for present and future moments. From the report presented here, a new perspective on the teaching performance that reverberates through the issue of continuing education for teaching is perceived. It should be noted that, when opting for the implementation of remote emergency teaching (HODGES ET AL, 2020), gaps were highlighted regarding the use and framing of resources from digital technologies along with educational processes.
Keywords: Digital technologies. Emergency remote teaching. Pandemic. Teacher training. Teaching performance.||O presente estudo se propõe a apresentar a experiência de uma universidade pública do Norte de Portugal no momento da adequação ao cenário e às urgências da pandemia provocada pela disseminação do vírus Covid-19. Conjuntamente com a articulação com referenciais teóricos relevantes e recentes sobre o tema, o texto traz vivências passíveis de reflexão e de aprendizado para momentos presentes e futuros. A partir do relato aqui apresentado, percebe-se um novo olhar sobre a atuação docente que reverbera pela questão da formação continuada para a docência. Note-se que, ao optar pela implantação do ensino remoto de emergência (HODGES ET AL, 2020), lacunas foram evidenciadas no que se refere ao uso e ao enquadramento dos recursos advindos das tecnologias digitais junto aos processos educativos.
Palavras-chave: Tecnologias digitais. Ensino remoto de emergência. Pandemia. Formação docente. Atuação docente.