Descrição
The objective of this article is to show the importance of virtual reading in English language apprenticeship, considering the theory of Biology of Cognition of Humberto Maturana and Francisco Varela, the studies on technology of Pierre Levy, as well as the presuppositions of Edgar Morin and other investigators of complexity. For a better understanding of the appropriation of reading as a process of self construction, the mentioned presuppositions orientate for the possibility of complexification of apprenticeship through the pedagogic use of new technologies, more specifically of virtual reading. Aiming to contribute to teaching practice, I report an experience through activities of hypertextual reading in foreign language classrooms.||O objetivo deste artigo é mostrar a importância da leitura virtual na aprendizagem da língua inglesa, tendo como princípios norteadores a teoria da Biologia da Cognição de Humberto Maturana e Francisco Varela, os estudos sobre tecnologia de Pierre Levy, bem como os pressupostos de Edgar Morin e outros pesquisadores da complexidade. Para um melhor entendimento da apropriação da leitura como um processo de auto-organização, os pressupostos mencionados orientam para a possibilidade de complexificação da aprendizagem através do uso pedagógico das novas tecnologias, mais especificamente da leitura virtual. Visando contribuir para a prática docente, relato uma experiência através de atividades de leituras hipertextuais em aulas de língua estrangeira.