Descrição
The synopsis presents reflections on an curricular organization experience in integral time, with focus to for quarrels on the widening of the school time as element of quality in the public school. Bringing as backdrop the trajectory of a municipal education´s net in the Rio Grande do Sul interior, the text is based on a qualitative research developed inside of two approaches: the content analysis and the bibliographical revision thematic, arguing the idea of quality simplified in the widening of the time of permanence in the school. As conclusion, it is possible to indicate that qualitative processes to teach and to learn are not unglued from positive pertaining to school experiences and these are not off of conditions that, if include the school in integral time, do not summarize it.||A sinopse apresenta reflexões sobre uma experiência de organização curricular em tempo integral, com foco para discussões sobre o alargamento do tempo escolar enquanto elemento de qualidade na escola pública. Trazendo como pano de fundo a trajetória de uma rede municipal de ensino no interior sul-rio-grandense, o texto baseia-se em uma pesquisa qualitativa desenvolvida dentro de duas abordagens: a análise de conteúdo e a revisão bibliográfica temática, problematizando a idéia de qualidade simplificada na dilatação do tempo de permanência na escola. Como conclusão, é possível indicar que processos qualitativos de ensinar e aprender não estão descolados de experiências escolares positivas e estas não estão desligadas de condições que, se incluem a escolarização em tempo integral, não se resumem a ela.