-
REFLECTIONS ABOUT THE HUMAN NATURE AND THE SCHOOL EDUCATION||REFLEXÕES SOBRE A NATUREZA HUMANA E A EDUCAÇÃO ESCOLAR
- Voltar
Metadados
Descrição
It is aimed, in this study, to develop reflections based on the Complexity Theory, especially on the Edgar Morin's thought with respect to the human nature and about the relevancy of this thematic in the pedagogical process. The contributions of the Complexity Theory concerning the origin and destination of the man, the species and the humanity have constituted, in the last years, in a very rich referencial for an Education Philosophy and to a reform of the school education. This referencial can contribute for an appropriate understanding about the nature and the dignity of the human being. In the core of the complex thought, supported on sciences such as Anthropology, Physics, Biology and Ecology, Morin elaborates an original concept of man with differentiated characteristics from the mythical, Greek or Jewish-Christian conceptions. From the studies of the complexity, the man is understood with an "auto-eco-exo-organizer” capacity and as a more advanced and privileged product of an alive system in the long process of becoming man, whose ending does not have neither place nor stated period to happen. It is a task for the Pedagogy and for school education promote the study and the debate about the nature of the human being, because from this presupposition comes the possibility of the emergency and of the human condition dignity development, as well as the planet and humanity future.||Busca-se, neste estudo, desenvolver reflexões a partir da Teoria da Complexidade, sobretudo do pensamento de Edgar Morin a respeito da natureza humana e sobre a pertinência dessa temática para a Pedagogia e para o processo pedagógico. As contribuições da Teoria da Complexidade sobre a origem e o destino do homem, da espécie e da humanidade têm se constituído, de alguns anos para cá, num referencial muito rico para o processo pedagógico. No âmago do pensamento complexo, apoiado em ciências como a Antropologia, a Física, a Biologia e a Ecologia, Morin elabora um conceito original de homem com características diferenciadas das concepções mítica, grega ou judaico-cristã. A partir dos estudos da complexidade, compreende-se o homem com uma capacidade “auto-eco-exo-organizadora” e como produto mais avançado e privilegiado de um sistema vivo no longo processo de hominização, cujo término não tem prazo e nem local para acontecer. Cabe à Pedagogia e à educação escolar promoverem o estudo e o debate sobre a natureza do ser humano, pois desse pressuposto decorre a possibilidade da emergência e do desenvolvimento da dignidade da condição humana, assim como do futuro do planeta e da humanidade.
ISSN
2237-8707
Autor
Martinazzo, Celso José
Data
24 de agosto de 2011
Formato
Identificador
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/14064 | 10.4025/tpe.v12i1.14064
Idioma
Fonte
Teoria e Prática da Educação; v. 12 n. 1 (2009); 115-124 | 2237-8707 | 1415-837X
Assuntos
Complexity Theory | human nature | school education. | Teoria da Complexidade | natureza humana | educação escolar.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion