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INTERSECTORIAL APPROACH AND INTEGRAL EDUCATION: SOME ARGUMENTS FOR A NETWORK DISCUSSION||INTERSETORIALIDADE E EDUCAÇÃO INTEGRAL: PROVOCAÇÕES PARA UM DEBATE EM REDE
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Metadados
Descrição
The intersectoriality action is a present strategy on the directress of Programa Mais Educação, which structures experiences in full time education, in expansion on Brazilian schools. In spite of its centrality, the intersectoriality on educational politics is minor subject in academic studies. The purpose of this study was discuss the intersectoriality in full education context, to bring to the debate and prize the importance of participation of all society sectors in discussion. The documents that supports full time educational politics has been revised and the Belo Horizonte city experience has been questioned. The full time education programs present the intersectorial action as one of its prerogatives, in national scope, regional scope, and local scope. However, there are obstacles in achieving of this strategy on these scopes and the achievement of its goals is questionable. The analised documents on present study gives the knowledge that intersectoriality is a public politic that faces many challenges. More studies are needed regarding the lack of knownledge of those strategies impact on full time education programs and on students life. Also are needs adjustments to correction of repeating problems revealed in different studies. The Belo Horizonte city experiences presents in its directress favorable elements to the intersectoriality, among them stands out the integration between the departments, the extension of educational places, the valorization of community knowledges, and partnership with universities. ||A ação intersetorial é estratégia presente nas diretrizes do Programa Mais Educação, que estrutura experiências em nível nacional de educação em tempo integral, em expansão nas escolas brasileiras. Apesar da sua centralidade, a intersetorialidade nas políticas educacionais é assunto pouco abordado nos estudos acadêmicos. O objetivo deste estudo foi discutir a intersetorialidade no contexto da Educação Integral, levantar questões para o debate e fomentar a importância da participação de todos os setores da sociedade nessa discussão. A documentação que dá sustentação à política de educação em tempo integral foi revisada e a experiência do município de Belo Horizonte/MG foi problematizada. Os programas de educação em tempo integral apresentam a ação intersetorial como uma de suas prerrogativas, nos âmbitos nacional, regional e local. Porém, há entraves na concretização dessa estratégia nos três âmbitos e questiona-se o alcance de suas finalidades. A documentação analisada no presente estudo dá a entender que a intersetorialidade constitui-se em uma política pública que enfrenta inúmeros desafios. São necessários mais estudos, dado o desconhecimento do impacto dessas estratégias nos programas de educação integral e na vida dos alunos. Também são necessários ajustes para corrigir problemas recorrentes revelados em diferentes estudos. A experiência de Belo Horizonte apresenta em suas diretrizes elementos favoráveis à intersetorialidade, entre eles destaca-se a integração entre as secretarias, a ampliação dos espaços educativos, a valorização dos saberes comunitários e a parceria com as universidades.
ISSN
2237-8707
Autor
Gomes, Aline Regina | Sá, Kátia Regina de | Neira, Marcos Garcia
Data
28 de abril de 2017
Formato
Identificador
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/36887 | 10.4025/tpe.v19i2.36887
Idioma
Fonte
Teoria e Prática da Educação; v. 19 n. 2 (2016); 45-54 | 2237-8707 | 1415-837X
Assuntos
Intersectoriality | basic education | full time education | Programa Escola Integrada | Intersetorialidade | educação básica | educação integral | Programa Escola Integrada
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion