Descrição
Our theme addressed two aspects of the Museum without Walls of André Malraux. The photo book as methodology for art history and the posthumous life of the art object in the Museum. The first aspect started the reflection on the reproducibility of art associating Malraux to Walter Benjamin. The second aspect pointed to the consequences of posthumous life of the art object in the Museum and the concept of the afterlife (Nachleben) by Aby Warburg. As a goal, the article turned to mapping of sources relating to the discussion and reviewed the essays and theories revealing critical strategy. The result established criteria, based on the analysis and interpretation of speeches that guide a reflection on contemporary art.||Nosso tema abordou dois aspectos do Museu Imaginário de André Malraux. O álbum fotográfico como metodologia para História da Arte e a vida póstuma do objeto de arte no Museu. O primeiro aspecto fez eclodir a reflexão sobre a reprodutibilidade da arte associando Malraux a Walter Benjamin. O segundo aspecto apontou para as conseqüências da vida póstuma do objeto de arte no Museu e sua correspondência com o conceito de sobrevivência (Nachleben) de Aby Warburg. Como objetivo, o artigo se voltou para levantamento das fontes relativas à discussão e analisou os ensaios e teorias que a subsidiam revelando estratégia crítica. O resultado estabeleceu critérios, pautados na análise e interpretação dos discursos, que orientaram uma reflexão sobre a arte contemporânea.