Descrição
Throughout his career as a literary critic, Roberto Schwarz writes three essays about cinema, dedicated to the movies 8 ½ by Fellini, Os Fuzis by Ruy Guerra and Cabra marcado para morrer by Eduardo Coutinho, focusing on the use and effects of the cinematographic techniques, on the relation between art and politics and the cohabitation of the opposite. Centered on these same issues, this paper intends to demonstrate that the possibility of a political art, what Roberto Schwarz most desires, lies on the image that lets us see and in the words that lets us read, and not on the replacement of these terms proposed by the critic.||Ao longo de sua carreira de crítico literário, Roberto Schwarz escreve três ensaios sobre cinema, dedicados a 8 ½ de Fellini, Os Fuzis, de Ruy Guerra, e Cabra marcado para morrer, de Eduardo Coutinho, que se concentram nos usos e efeitos da técnica cinematográfica, na relação entre arte e política e na convivência dos contrários. Partindo dessas mesmas questões, o presente trabalho busca demonstrar que a possibilidade de uma arte política, o que Schwarz mais deseja, reside na imagem que se deixa ver e na palavra que se deixa ler, ao contrário da substituição proposta pelo crítico.