Descrição
This article analyzes the short-story “O capitão Mendonça”, by Machado de Assis, seeking to perceive it as a critique of the emerging scientism in nineteenth-century Brazil, while considering representations of female gender, as well as the appropriation of the fantastic mode of European literature in Brazilian literature, specifically “The Sandman”, by E. T. A. Hoffmann. As a theoretical basis we will use Joan Scott’s and Teresa de Lauretis’s works in order to reflect upon the technologies involved in gender construction and representation, besides Jaison Luís Crestani, in relation to editorial matters, Linda Hutcheon, in relation to the use of parody for exercising critique, and Rosemary Jackson, David Roas, Irene Bessière and Remo Ceserani regarding appropriations of the fantastic mode. ||O presente artigo realiza uma análise do conto “O capitão Mendonça”, de Machado de Assis, procurando percebê-lo como uma crítica em relação ao cientificismo emergente no século XIX, às representações do gênero feminino na época e à apropriação do modo fantástico europeu na literatura brasileira, mais especificamente “O homem da areia”, de E. T. A. Hoffmann. Como embasamento teórico, lançaremos mão das reflexões de Joan Scott e Teresa de Lauretis, a fim de refletir sobre a questão de gênero e sobre as tecnologias envolvidas em sua construção e representação, além de Jaison Luís Crestani, no que se refere às questões editoriais, Linda Hutcheon no que se refere à utilização da paródia para o exercício da crítica, e Rosemary Jackson, David Roas, Irene Bessière e Remo Ceserani no que se refere às apropriações do modo fantástico.