Descrição
Felisberto Hernández's narrative constitutes a corpus still little explored by academics and demands an invigorated attention from researchers who update the set of academic works about this peculiar author. In this manuscript, we analyze one of the aspects that integrates and characterizes the narrative form of this atypical Uruguayan writer: the merge between humor and the unusual. By examining texts that compose the three different phases of his writing chronology (with emphasis in the first one), we draw an overview about how Hernández builds a disturbing kind of humour, which castrates the laugh. Our theoretical scoop is based on the work of Rama (2011), Fraga de León (2003), Barrenechea (1976) e Bergson (2004), among others.||A narrativa de Felisberto Hernández constitui um corpus ainda pouco explorado pela academia e que demanda novas inflexões de pesquisadores que realizem a composição de uma fortuna crítica atualizada sobre esse autor peculiar. Neste trabalho, analisa-se um dos aspectos que compõem e caracterizam a forma de narrar do escritor uruguaio: associação entre o humor e o insólito. Através do recurso a textos que compõem as três fases de sua escrita (com ênfase na primeira delas), elaboramos um panorama de como Hernández constrói um humor inquietante, castrador do riso. Permeiam este estudo os aportes teóricos de, entre outros, Rama (2011), Fraga de León (2003), Barrenechea (1976) e Bergson (2004).