Descrição
The aim of this paper is to analyse the conviviality between masters and students. A horizontal approach is favoured instead of a hierarchical one that allows for highlighting not only socio-professional issues but chiefly the humanistic and contextual aspects of that relationship. The focus is on Guibert of Norgent’s and Anselm of Bec’s words, disciple and master who lived together for more than a decade at the Saint-Germer-de-Fly Abbey. Testimonies left by Guibert reveal an important part of his educational and existential proposal. However, Gilbert also added something by himself, something which he had learned from his own experiences. Yet, the epistolary testimonies left by Anselm show many tensions and uncertainties shared by the youth of that time, which allows us to posit that the history of education in the Middle Ages, mainly between the 11th and 12th centuries, should not be told as a whole of facts happened under a unanimous, linear and imposing thought. It should be taken into account anxieties, tensions, negotiations, setbacks and adaptations of the real people who gave rise to it.||Pensar aspectos do convívio entre mestres e discípulos no medievo, tendo como referencial analítico uma abordagem mais horizontal e menos hierárquica que leve em consideração não apenas questões socioprofissionais, mas, sobretudo, aspectos humanos e contextuais dessa relação, é a proposta central deste artigo. Como fio condutor, tomaremos as palavras de Guiberto de Nogent e Anselmo de Bec, discípulo e mestre que conviveram por mais de uma década na abadia de Saint-Germer-de-Fly. Nos testemunhos deixados por Guiberto, vislumbramos boa parte do que Anselmo propunha em termos educacionais e existenciais. Mas Guiberto também acresceu algo de si ao que aprendeu a partir de experiências próprias. Já no que Anselmo nos deixou, sobretudo em seu epistolário, encontramos muitas das tensões e incertezas comuns à juventude de então, o que nos permite confiar que a história da educação no medievo, destacadamente entre os séculos XI e XII, deve ser contata não como algo que se fez sob um dossel de pensamentos únicos, lineares e impositivos, mas levando-se em consideração todas as angústias, tensões, negociações, recuos e adaptações de quem de fato a permitiu existir.