-
Reading Voices in the Park, by Anthony Browne: a study of reception by children from different contexts||Lendo Vozes no Parque, de Anthony Browne: um estudo da recepção por crianças de diferentes contextos
- Voltar
Metadados
Descrição
Picture books, in English, libros-álbum, in Spanish and livros ilustrados, in Brazilian Portuguese, are a recent type of children books that present a close association between written texts and pictures so that the narrative is constructed from a symbiosis between them (Van der Linden, Nikolajeva & Scott, Salisbury & Styles). Anthony Browne, who is one of the most renowned contemporary writers of this genre, wrote Voices in the park, in which one single everyday scene involving relationships among people cut across by social class and generation issues is narrated by four participating voices. This paper presents the results of a CNPq-supported research project involving reading sessions and discussions (mediated conversation) of literary works. The study aimed to answer the question “How do children read picturebooks?” by analysing and comparing shared reading sessions carried out with fifth-grade students at public schools in Porto Alegre, Brazil, with data from reading sessions at two public schools in Buenos Aires, Argentina, as reported in Thomson (2016). Both studies — Brazilian and Argentinian research — drew on Chambers (2007; 2008) and other studies on literary reading sharing. The comparative analysis revealed points of contact between the readings in different contexts, especially about: i) the perception of polyphonic structures of the work; ii) the backgrounded social inequality and iii) the unexpectedness of some pictures. Inferences could be drawn about potentialities richness of reading picture books and especially when it includes adequate adult mediation.
||“
Picture books, em inglês, libros-álbum, em espanhol, e livros ilustrados, em português, no Brasil, são obras infantis de surgimento mais recente em que há uma estreita articulação entre texto e ilustrações, com narrativa construída pela conjugação das duas linguagens (VAN DER LNDEN, 2011; NIKOLAJEVA; SCOTT, 2011; SALISBURY; STYLES, 2013). Um dos escritores contemporâneos mais destacados nessa vertente, Anthony Browne escreveu Vozes no parque, livro em que um mesmo episódio é narrado por quatro vozes de participantes de uma cena cotidiana, que envolve relacionamentos entre pessoas, questões de classe social e geração. O presente estudo, tendo como horizonte a questão “como as crianças leem livros ilustrados?”, objetiva analisar e comparar sessões de leitura compartilhada da obra, realizadas com alunos de escolas públicas de Porto Alegre, Brasil, com informações sobre sessões de leitura realizadas em duas escolas públicas de Buenos Aires, Argentina, e relatadas em Thomson (2016). Tal estudo resulta de pesquisa apoiada pelo CNPq, que envolveu sessões de leitura e discussão de obras literárias. Ambos os estudos – brasileiro e argentino – inspiram-se em obras de Chambers (2007; 2008) e outros autores que enfatizam o partilhamento da leitura literária. A análise comparativa permitiu verificar pontos de contato entre as diferentes recepções, como sobre: 1) a percepção da polifonia estrutural da obra; 2) a questão de fundo da desigualdade social, e 3) aspectos inusitados das ilustrações. O estudo permitiu realizar inferências sobre as potencialidades de leitura dos livros ilustrados e aponta para a sua riqueza, em especial, quando conta com uma mediação adequada do adulto.
ISSN
1516-1536
Periódico
Autor
Silveira, Rosa Maria Hessel | Mello, Darlize Teixeira de | Barbosa, Liége Freitas
Data
15 de outubro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufpb.br/index.php/graphos/article/view/52613 | 10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52613
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Revista Graphos
Fonte
Revista Graphos; v. 22 n. 2 (2020): Literatura: Educação, Recepção e Circulação de Obras Literárias; 133-163 | 1516-1536
Assuntos
Voices in the Partk | Anthony Browne | Picture Books | Children literature | Comparing reading | Vozes no Parque | Anthony Browne | Livros ilustrados | Literatura infantil | Comparação de leituras
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion