-
Digital Literacies: a comparative analysis of in-service teacher education in Brazil and Canada||Letramentos Digitais: uma análise comparativa de formação continuada de professores no Brasil e no Canadá
- Voltar
Metadados
Descrição
In the constant flux of global migratory patterns, shifting borders, transliteracies and cross-cultural changes, digital technologies add certain complexities to an increasingly intricate and evolving educational landscape. In-service teachers grapple with digital literacy challenges in their appreciation of technology, changing teacher-student paradigms, and their own personal pedagogical philosophies. Within the context of the Brazil-Canada Knowledge Exchange Project and using a case study approach, this paper focuses on a comparative analysis of digital literacies amongst Canadian in-service teachers and their Brazilian counterparts. It further elaborates digital literacy concepts and considerations for mutually inclusive collaborations in multi-spherical global/local contexts. Supported by a bibliographic research and empirical data from two different case studies in Brazil and Canada, the paper examines in-service teacher professional development with a specific focus on technology education. The main findings suggest that pre-service and in-service teacher education should include digital literacies as part of their programs. They also suggest that these programs could take place through a critical framework, which can aid such practices so that technology education can be viewed as part of evolving social practices.||No constante fluxo de padrões migratórios globais, mudanças de fronteiras, transletramentos e alterações “cross-culturais”, tecnologias digitais adicionam certas complexidades ao crescentemente complicado e em processo de mudança contexto educacional. Professores em serviço lutam contra os desafios do letramento digital ao lidarem com a tecnologia, modificando paradigmas da relação professor-aluno e suas próprias filosofias pedagógicas. No contexto do Projeto de Troca de Conhecimento Brasil-Canadá e fazendo uso de um estudo de caso, este artigo foca-se numa análise comparativa de letramentos digitais entre professores canadenses e brasileiros em serviço. Ainda, elabora conceitos de letramento digital e tece considerações acerca de colaborações mutuamente inclusivas em contextos múltiplos, locais e globais. Tomando como base pesquisa bibliográfica mas também levando em conta dados empíricos coletados por meio de dois diferentes estudos de caso no Brasil e no Canadá, o artigo analisa a formação de professores em serviço com foco específico em educação tecnológica. Os principais resultados sugerem que as formações de professores inicial e continuada deveriam incluir letramentos digitais como parte dos seus programas. Ainda, sugerem que esses programas poderiam adotar um viés crítico, o que pode auxiliar tais práticas, de forma que elas sejam entendidas como práticas sociais em mudança.
ISSN
1984-5677
Periódico
Autor
Oliveira Nascimento, Ana Karina de | Akoh, Ben
Data
26 de novembro de 2015
Formato
Identificador
https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/6735 | 10.15210/interfaces.v14i2.6735
Idioma
Editor
Direitos autorais
Direitos autorais 2015 Interfaces Brasil/Canadá
Fonte
Interfaces, Brasil/Canadá; v. 14, n. 2 (2014): Transnactional Literacies; 61-79 | Interfaces, Brésil/Canadá; v. 14, n. 2 (2014): Transnactional Literacies; 61-79 | Interfaces, Brazil/Canada, Brazilian Journal of Canadian Studies; v. 14, n. 2 (2014): Transnactional Literacies; 61-79 | Interfaces Brasil/Canadá; v. 14, n. 2 (2014): Transnactional Literacies; 61-79 | 1984-5677 | 1519-0994 | 10.15210/interfaces.v14i2
Assuntos
Transletramentos; Letramentos digitais; Formação de professores em serviço; Pedagogias; Brasil e Canadá | Transliteracies; Digital literacies; In-service teacher education; Pedagogies; Brazil and Canada
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion