-
The Man of a Thousand Tricks: Chomón the animator||O homem dos mil truques: Chomón animador
- Voltar
Metadados
Descrição
The Spaniard Segundo de Chomón was one of the leading figures in the early years of cinema. At the beginning of the 20th century he worked for various European companies, bringing his expertise to hundreds of films. A specialist in tricks, he made use of new technical and stylistic resources, which were later incorporated in the grammar of cinematography. Among the techniques he experimented with, animation has particular importance, being the vehicle for a large number of his films. Chomón found in this new way of making films a means of conferring personality to his creations. He moved easily through the different paths of the medium, trying out its many variations as he did so. This article gives a reading of Chomón's animations in the light of his experimentalism, focusing on the director's contribution to this "art within art".English version by Francis K. Johnson.||O espanhol Segundo de Chomón figurou com destaque entre os realizadores dos primórdios do cinema. No início do século XX, circulou por diversas companhias europeias emprestando sua expertise a centenas de filmes. Especialista em trucagens, fez uso de novos recursos técnicos e estilísticos, mais tarde incorporados à gramática cinematográfica. Dentre as técnicas que experimentou, a animação tem particular importância, ganhando um número expressivo de títulos em sua filmografia. Chomón encontrou nessa nova forma de fazer filmes um meio para conferir personalidade às suas criações. Transitou com desenvoltura pelos seus caminhos, experimentando suas muitas variações. Este artigo faz uma leitura das animações de Chomón à luz de seu experimentalismo, focalizando a contribuição do diretor para esta “arte dentro da arte”.
ISSN
2357-9978
Periódico
Autor
Barbosa, Paulo Roberto de Carvalho
Data
30 de junho de 2015
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/5468 | 10.36025/arj.v2i1.5468
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Paulo Roberto de Carvalho Barbosa | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
Fonte
Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes; Vol 2 No 1 (2015): Music and the Crisis of Contemporaneity; 120-137 | ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes; v. 2 n. 1 (2015): Música e a crise da contemporaneidade; 120-137 | 2357-9978 | 10.36025/arj.v2i1
Assuntos
Animation (Cinematography) | Silent films | Trick cinematography | Film directors | Colour cinematography | Animação (cinematografia) | truque cinematográfico | cinema mudo | cinema (produção e direção) | cinema em cores
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Peer-reviewed article | Avaliado pelos pares