Descrição
This paper examines how the production of participative hypermedia documentaries with mobile devices can foment subjectivities and generate social movement within the interstitial settlements of the Landless Rural Workers Movement (MST) in the state of RS, Brazil. We draw upon the appropriation of media art and technology to establish links between the creation of subjectivity as emergent identity, the detection of memory as integrative process within social movement. To activate our theoretical framework in praxis, we situate mobile devices at the intersection of environmental, social and mental ecologies within locative art. We examine the micro-politics of the quotidian and memory as integrative of experience to bring forth singularizing experiences where both sender and receptor become generators of content mediated through a generalized web of connectivity which provides local value within global connections.||Analise de como a produção de documentários hipermídia participativos, com o uso de dispositivos móveis, pode fomentar a produção de subjetividades e suscitar ações sociais dentro dos assentamentos dos trabalhadores rurais do Movimento Sem Terra (MST) no estado do RS, Brasil. Com base na apropriação da arte e tecnologia, estabelecemos ligações entre a criação de subjetividades como identidades emergentes e o reconhecimento da memória como um processo integrador dentro dos movimentos sociais. Para ativar nosso referencial teórico na práxis, situamos os dispositivos móveis no cruzamento das ecologias ambiental, social e mental. Observamos as micropolíticas do cotidiano e a memória como integradora da experiência para trazê-la de modo singular, em que o remetente e o receptor se tornam geradores de conteúdo mediados através de uma rede diversificada de conectividade que fornece valor local dentro de conexões globais.