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“”… Fucking good!”: bossa nova in Caetano Veloso’s words, music and images||“… Foda!”: a bossa das palavras, música e imagens de Caetano Veloso
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Metadados
Descrição
Study on the text-music-image trinomial in the video clip A Bossa Nova é foda [“Bossa nova is fucking great!”] by Brazilian composer, poet and performer Caetano Veloso, directed by video makers Fernando Young and Tonho Quinta-feira (VELOSO, BANDA CÊ, YOUNG e QUINTA-FEIRA, 2013). It departs from multidisciplinary analytical references: [1] the interaction among textual, sound and imagistic languages in the comprehension and communication of signifieds (PEIRCE, 2005; SANTAELLA, 2005; PLAZA, 2003); [2] the concepts of Chunking, Activation Contour, Cinematics, Dynamics and Synch Points in dance movements (HAGA, 2008, adapted to music video analysis by BORÉM, 2106; BORÉM, 2014); [3] the recognition of emotions in body language, especially in facial expressions (basic emotions, EKMAN and FRIESEN, 2003). Results show that the intricate codification in the lyrics reveals great correspondence with both sounds and the video clip recording. Moreover, the integration among these three communication strata – words, sounds and images – shapes a sophisticated and complex mosaic that yields great structural unity at local, medium and global levels, allowing immediate reading and fruition as well as a more in depth analytical understanding.||Estudo sobre o trinômio texto-música-imagem no videoclipe A Bossa Nova é foda do compositor, poeta e cantor Caetano Veloso, dirigido por Fernando Young e Tonho Quinta-feira (VELOSO, BANDA CÊ, YOUNG e QUINTA-FEIRA, 2013), a partir de referenciais analíticos multidisciplinares: [1] a interação entre as linguagens verbais, sonoras e imagéticas na compreensão e comunicação de significados (PEIRCE, 2005; SANTAELLA, 2005; PLAZA, 2003); [2] os conceitos de Segmentação, Contorno de Ativação, Cinemática, Dinâmica e Pontos de Sincronização em movimentos de dança (HAGA, 2008, adaptados à análise de vídeos de música por BORÉM, 2014, BORÉM, 2016); [3] o reconhecimento de emoções e sensações na linguagem corporal, especialmente nas expressões faciais (emoções básicas, EKMAN e FRIESEN, 2003). Os resultados mostram que a intrincada codificação na letra da música apresenta grande correspondência com ambos os sons da gravação de áudio e o videoclipe. Mais do que isso, a integração entre estas três instâncias de comunicação – palavras, sons e imagens – forma um complexo e sofisticado mosaico com grande unidade estrutural nos níveis locais, médios e global da obra, permitindo tanto uma leitura e fruição imediatas quanto uma compreensão analítica mais aprofundada.
ISSN
2357-9978
Periódico
Autor
Borém, Fausto
Data
18 de dezembro de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/8816 | 10.36025/arj.v3i2.8816
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 Fausto Borém | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
Fonte
Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes; Vol 3 No 2 (2016): Dance, art of the body, and other bodies of arts; 117-159 | ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes; v. 3 n. 2 (2016): Dança, arte do corpo e outros corpos das artes; 117-159 | 2357-9978 | 10.36025/arj.v3i2
Assuntos
Musical style of Caetano Veloso | analysis of music video | analysis of Brazilian popular music | hybridism of musical genres | estilo musical de Caetano Veloso | análise de vídeo de música | trinômio texto-música-imagem | análise da música popular brasileira | fricção de musicalidades.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Peer-reviewed article | Avaliado pelos pares