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Multilateral organizations and education:||Los organismos multilaterales y educación:||Organismos multilaterais e educação:
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Metadados
Descrição
This paper analyzes multilateral bodies of publications from 1990 to 2014, especially those that bring guidelines to influence policies, programs and actions in the field of education in Brazil. We seek to understand, especially as multilateral organizations conceive and guide the integration of Information and Communication Technologies (ICT) in education in our country, based on, among others, the theoretical and conceptual contribution from: Dourado, Oliveira (2009); Mancebo, Maués and Chaves (2006); Libâneo (2011; 2012); Sguissardi (2000); Lima (2005; 2013); Ferreira (2009; 2012); Saviani (2008); Andreoli (2002). Documents are examined related to economic and educational issues relating to Latin America and the Caribbean, including, Brazil. It observe that there is a strong influence of multilateral organizations in Brazilian education and, in ICT, this guidance points to an expansion of the insertion and use of these technologies in all levels of education. These guidelines or guidance is based on a market and mechanistic logic of ICT, rather than a perspective that advocates greater democratization of access to information and knowledge, as well as a more critical education, and autonomous citizens.||Este artículo analiza los organismos multilaterales de publicaciones desde 1990 hasta 2014, especialmente aquellos que traen directrices para influir en las políticas, programas y acciones en el campo de la educación en Brasil. Buscamos entender, sobre todo porque los organismos multilaterales concebir y orientar la integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la educación en nuestro país, sobre la base de, entre otros, el aporte teórico y conceptual: Dourado, Oliveira (2009); Mancebo, Maués y Chaves (2006); Libâneo (2011; 2012); Sguissardi (2000); Lima (2005; 2013); Ferreira (2009; 2012); Saviani (2008); Andreoli (2002) Documentos producidos se examinan y se dirigen los asuntos económicos y educativos relacionados con América Latina y el Caribe, entre los cuales Brasil. Se observa que existe una fuerte influencia de los organismos multilaterales en la educación brasileña y, en TIC, estas directrices apuntan a la expansión de la inserción y el uso de estas tecnologías en todos los niveles de la educación. Estas directrices u orientaciones se basa en una lógica de mercado y mecanicista de las TIC, en lugar de una perspectiva que aboga por una mayor democratización del acceso a la información y el conocimiento, así como una educación más crítica, y ciudadanos autónomos.||Este artigo analisa documentos elaborados por organismos multilaterais no período de 1990 a 2014, sobretudo, os que trazem orientações que visam determinar as políticas, os programas e as ações no campo da educação no Brasil. Busca-se compreender, em especial, como os organismos multilaterais concebem e orientam a inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) na educação de nosso país, tendo por base, dentre outros, a contribuição teórico-conceitual de: Dourado, Oliveira (2009); Mancebo, Maués e Chaves (2006); Libâneo (2011; 2012); Sguissardi (2000); Lima (2005; 2013); Ferreira (2009; 2012); Saviani (2008); Andreoli (2002). São examinados documentos direcionados às questões econômicas e educacionais de países da América Latina e Caribe, dentre os quais, o Brasil. Observa-se que há forte influência dos organismos multilaterais na educação brasileira e que, no âmbito das TIC, essas diretrizes apontam para a expansão da inserção e do uso dessas tecnologias em todos os níveis da educação. Essas diretrizes, ou orientações, baseiam-se em uma concepção mercantil e mecanicista das TIC, em detrimento de uma perspectiva que defende uma maior democratização do acesso à informação e ao conhecimento, bem como uma formação escolar mais crítica, autônoma e cidadã.
ISSN
1981-1802
Periódico
Autor
Lima, Daniela da Costa Britto Pereira | Oliveira, João Ferreira de | Batista, Tatiane Custódio da Silva
Data
15 de dezembro de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10959 | 10.21680/1981-1802.2016v54n42ID10959
Idioma
Fonte
Revista Educação em Questão; v. 54 n. 42 (2016): set./dez. 2016; 218-245 | 1981-1802 | 0102-7735 | 10.21680/1981-1802.2016v54n42
Assuntos
Education | Information and communication technologies | Multilateral organizations | Educación | Tecnologías de la información y la comunicación | Organismos multilaterales | Educação | Tecnologias da informação e comunicação | Organismos multilaterais
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion