-
Collective engagement in the secondary spring||Compromiso colectivo en la primavera secundaria||Engajamento coletivo na primavera secundarista
- Voltar
Metadados
Descrição
This article analyzes an educational praxis experienced in the occupation of the José Lins do Rego school by students, teachers and social movements contrary to the Measure of Reorganization of the São Paulo school system in 2015. It analyzes the literature, official documents and photographs, using the method documentary, focused on the problem in high school in the face of an authoritarian education management. The analyzes suggest a conception of the school as an educational space, in which the collective subjects engaged, horizontally, embody the educational praxis as a strategy favorable to awareness beyond the institutional one. That is, the identification among those who occupied the schools and appropriated the educational space gave rise to new meanings about the public high school at an historical moment in the formation of class consciousness among these subjects who envisioned the transformation of reality through collective action.||Este artículo analiza una praxis educativa experimentada en la ocupación de la escuela José Lins do Rego por estudiantes, maestros y movimientos sociales contraria a la Medida de Reorganización del sistema escolar de São Paulo en 2015. Analiza la literatura, documentos oficiales y fotografías, utilizando el método documental, centrado en el problema en la escuela secundaria frente a una gestión educativa autoritaria. Los análisis sugieren una concepción de la escuela como un espacio educativo, en el que los sujetos colectivos que participan en el movimiento de ocupación consustancian, horizontalmente, la praxis educativa como una estrategia favorable a la conciencia más allá de la institucional. En otras palabras, la identificación entre quienes ocuparon las escuelas y se apropiaron del espacio educativo dio lugar a nuevos significados para la escuela secundaria pública en un momento histórico importante en la formación de la conciencia de clase entre estos sujetos que imaginaron la transformación de la realidad a través de la acción colectiva.||Este artigo analisa uma práxis educativa vivenciada na ocupação da escola José Lins do Rego por estudantes, professores e movimentos sociais contrários à Medida de Reorganização da rede de ensino de São Paulo em 2015. Analisa a literatura, documentos oficiais e fotografias, por meio do método documentário, voltados para a problemática no ensino médio em face de uma gestão de educação autoritária. As análises sugerem uma concepção de escola como espaço educativo, no qual os sujeitos coletivos engajados no movimento de ocupação, horizontalmente, consubstanciam a práxis educativa como estratégia favorável à consciência para além do institucional. Ou seja, a identificação entre quem ocupava as escolas e se apropriava do espaço educativo suscitava novos significados ao ensino médio público em um importante momento histórico de formação da consciência de classe entre esses sujeitos que vislumbraram a transformação da realidade por meio de um agir coletivo.
ISSN
1981-1802
Periódico
Autor
Alves Martins, Jonathan | Aparecida de Queiroz, Maria
Data
16 de outubro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/21354 | 10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21354
Fonte
Revista Educação em Questão; v. 58 n. 58 (2020): out./dez. 2020 | 1981-1802 | 0102-7735 | 10.21680/1981-1802.2020v58n58
Assuntos
Occupation of schools. Collective engagement. Educational praxis. Public high school. | Ocupación de escuelas. Compromiso colectivo. Praxis educativa. Educación pública de alta calidad. | Ocupação de escolas. Engajamento coletivo. Práxis educativa. Ensino médio público.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion