Descrição
In The Scarlet Letter, an American novel written in 1850, Nathaniel Hawthorne show us the Puritan society of Boston-Massachusetts, which had its power structures dominated by the male social group that, ruled by religious principles, set up a strict social model totally based on hierarchy. In order to reach the community salvation trough the foundation of a Visible Kingdom of God at New England Colony on 17th century, the colonial Puritanism represented at the novel is seen as the ruler of a oppressive society in which the establishment and recognition of the differences are determinant to the construction and maintenance of that model. The main discussion of this article is the way used by colonial authority to punish with different levels of exclusion every member whose behavior was different than the main social ideal: community salvation. Other point here is to observe the construction of social and cultural gender, how institutions involved on social control are relevant to identify those differences and maintenance of the social hierarchy, main support of that social model.||Em A Letra Escarlate, romance estadunidense de 1850, Nathaniel Hawthorne nos apresenta uma a sociedade puritana de Boston-Massachusetts, a qual tinha suas estruturas de poder dominada pelo grupo social masculino que, guiado por princípios religiosos, institui na colônia um modelo social rigidamente hierarquizado. A fim de alcançar a salvação comunitária, realizada pela tentativa de instalação de um Visível Reino de Deus na Nova Inglaterra do século XVII, o puritanismo colonial representado na obra se caracteriza como estruturante de uma sociedade opressiva em que o estabelecimento e reconhecimento das diferenças são determinantes para a construção e manutenção desse modelo. Discutiremos neste artigo a maneira como o autoritarismo punia com diferentes modalidades de exclusão qualquer membro que contrariasse os ideais norteadores da salvação comunitária. Procuraremos, ainda, observar aqui a forma pela qual a construção social e cultural dos gêneros, bem como das instituições de controle social são preponderantes para a identificação dessas diferenças, bem como para o estabelecimento das hierarquias sociais mantenedoras daquele modelo.