-
Reason and Insanity in Caio Fernando Abreu’s short history Gravata||Razão e loucura no conto “Gravata”, de Caio Fernando Abreu
- Voltar
Metadados
Descrição
In this paper, we present an analysisof the short story‘Gravata”, written by Caio Fernando Abreu, fromsome aspectsof modern capitalist society. "Gravata" belongs to the book of "O Ovo apunhalado", published in 1975, accumulating a series of readings about itself that deal with the aspects of different fields of knowledge such as history, philosophy and sociology. We emphasize theopposition betweenobjectivity and subjectivityinthis short story considering the EconomicFactorandEconomic Structure perspective according the philosophical studiesof Karel Kosik(1979). For this, we have to consider the context in which the short history was wrote: the dictatorial brazilian period, empathizing the historic moment of economic arising and cultural censor experienced for the country. In the moment that Brazil launches itself on the global scene, taking the form of economic growth adopted by the United States as a model to be followed, a large number of people was attracted to urban centers. The doctrinaire government forced with great power the conduct which should have been assumed by the big cities, resulting on a lost feeling and even rejection by the ones who migrated to the metropolis, making fragmented individuals like the protagonist from the short story in question, which is in need of balancing out between reasoning and craziness.||Neste texto, apresentamos uma análise do conto “Gravata”, do escritor gaúcho Caio Fernando Abreu, a partir de alguns aspectos da sociedade capitalista moderna. “Gravata” pertence ao livro O ovo apunhalado, publicado em 1975, e acumula uma série de leituras sobre si que tratam de aspectos de diferentes áreas do conhecimento como a história, a filosofia e a sociologia. Nesta proposta de leitura, enfatizamos a relação de oposição entre objetividade e subjetividade presente no conto desde a perspectiva do Fator Econômico e da Estrutura Econômica seguindo o viés presente nos estudos do filósofo Karel Kosik (1979). Para tanto, consideramos o contexto no qual o conto foi produzido: o período ditatorial brasileiro, destacando o momento de expansão econômica e de censura cultural vivenciado pelo país. No momento em que o Brasil alçava-se no cenário mundial, tendo a forma de expansão econômica adotada pelos Estados Unidos como modelo a ser seguido, um grande número de pessoas foi atraído para os centros urbanos. O governo tratou, então, de doutrinar com punho de ferro a conduta que deveria ser assumida nas urbes, produzindo uma sensação de deslocamento e muitas vezes até de rejeição naqueles que migravam para as grandes metrópoles, produzindo indivíduos fragmentados, como o protagonista do conto analisado, o qual necessita equilibrar-se sobre uma tênue linha entre a razão e a loucura. The doctrinaire government forced with great power the conduct which should have been assumed by the big cities, resulting on a lost feeling and even rejection by the ones who migrated to the metropoles,making fragmented individuals like the protagonist from the short story in question, which is in need of balancing out between reasoning and craziness.
ISSN
2175-7917
Periódico
Autor
Cantarelli, Ana Paula
Data
13 de junho de 2014
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2014v19n1p95 | 10.5007/2175-7917.2014v19n1p95
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Ana Paula Cantarelli
Fonte
Anuário de Literatura; Vol. 19 No. 1 (2014); 95-107 | Anuário de Literatura; v. 19 n. 1 (2014); 95-107 | 2175-7917 | 1414-5235
Assuntos
Caio Fernando Abreu | Modernity | Metropolis | Consumer Market | Caio Fernando Abreu | Modernidade | Metrópole | Mercado Consumidor.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos pares