-
The presence of Shakespeare in the writing of Nuno Bragança||A presença de Shakespeare na escrita de Nuno Bragança
- Voltar
Metadados
Descrição
Nuno Bragança includes Shakespeare in the group of creators who were very important for him, so it is normal that English playwright’s work appears in his writing. In this paper, we present in the first place the review of the Orson Welles’s film Macbeth, where Bragança analyzes the characteristics that make the Shakespearean work timeless, noting that these coincide with those which are defended and practiced by the author and his characters writers. Secondly, we analyze the presence of some Shakespeare’s plays in the Bragança’s fiction, which is concretized through various processes of intertextuality, a procedure that requires the reader to have a permanent active cooperation, in order to identify the presence of the text summoned and to interpret its recontextualization. As far as Shakespeare is concerned, the presence of his texts can be seen in the Nuno Bragança’s three novels, where Romeo and Juliet, Hamlet and Macbeth can be identified. The first two plays appear fleetingly in the first two novels, but in Square Tolstoy this dialogue with Shakespeare gets another dimension and scope, assuming a decisive relief in the production of senses of the novel in two lines of action. ||Nuno Bragança inclui Shakespeare no grupo de criadores que foram muito importantes para si, sendo por isso normal que a obra do dramaturgo inglês apareça na sua escrita. Neste texto, apresenta-se em primeiro lugar a crítica do filme Macbeth, de Orson Welles, onde Bragança analisa as características que tornam a obra shakespeareana intemporal, verificando-se que estas coincidem com aquelas que são defendidas e praticadas pelo autor e suas personagens escritoras. Em segundo lugar, analisa-se a presença de algumas peças de Shakespeare na ficção de Bragança, que se concretiza através de vários processos de intertextualidade, procedimento que exige ao leitor uma cooperação ativa permanente, no sentido de identificar a presença do texto convocado e de interpretar a sua recontextualização. No que diz respeito a Shakespeare, a presença dos seus textos deteta-se nos três romances de Nuno Bragança, podendo identificar-se as peças Romeu e Julieta, Hamlet e Macbeth. As duas primeiras aparecem fugazmente nos dois primeiros romances, mas em Square Tolstoi este diálogo com Shakespeare ganha outra dimensão e alcance, assumindo um relevo determinante na produção de sentidos do romance em duas linhas de ação.
ISSN
2175-7917
Periódico
Autor
Loureiro, La Salette
Data
22 de agosto de 2017
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2017v22n1p10 | 10.5007/2175-7917.2017v22n1p10
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2017 La Salette Loureiro
Fonte
Anuário de Literatura; Vol. 22 No. 1 (2017); 10-15 | Anuário de Literatura; v. 22 n. 1 (2017); 10-15 | 2175-7917 | 1414-5235
Assuntos
Shakespeare | Nuno Bragança | Intertextualidade | Square Tolstoi | Shakespeare | Nuno Bragança | Intertextuality | Square Tolstoi
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion