Descrição
The concept of labyrinth is important to Julio Cortázar's literature, especially in works like Rayuela and in tales like those gathered in Bestiario. As his reader, Roberto Bolaño for the time being seems to manifest in works like Amuleto the resignification of this labyrinthine capacity, taking literature to other levels, in which the notions of construction and destruction of the narrative can be associated with both the fatality of an abyss and the performance that involves the point of view of the narrator. This article aims to analyze how these movements occur in both authors and to what extent approximations and distances are possible within this larger labyrinth in which they both live together, Latin American literature.||O conceito de labirinto é caro à literatura de Julio Cortázar, especialmente em obras como Rayuela e em contos como os reunidos em Bestiario. Como seu leitor, Roberto Bolaño por ora parece manifestar em obras como Amuleto a ressignificação dessa capacidade labiríntica, levando a literatura a outros patamares, nos quais as noções de construção e de destruição da narrativa podem ser associadas tanto à fatalidade de um abismo, quanto a um performativo que envolve o ponto de vista de quem narra. Este artigo tem por objetivo analisar como essas movimentações se dão em ambos os autores e em que medida aproximações e distanciamentos são possíveis dentro desse labirinto maior em que ambos convivem, a literatura latino-americana.