Descrição
In this paper, we intend to do a reading of A bicileta que tinha bigodes (2013), by Ondjaki,Angolan writer. Faced, on the one hand, with “external” problems relating to the precarious socioeconomic situation of his country, which, at the time of the events narrated in the workin question, was in in the midst of a violent civil war, and, on the other hand, with “internal”problems of a more psychological manner, the children imagined by Ondjaki capture some of the most complex inner workings of infantile psychology. It is precisely this last aspect that our analysis will privilege, by choosing as a reading key the psychological construction of some of the main characters. In this way, we intend to examine the representation of the children’s psychological structure in said novel, especially when it is confronted with adult psychology. For this, we resorted mainly to the theoretical apparatus of Psychoanalysis, but also to some sociohistorical considerations, indispensable for a more holistic understanding of our corpus.||Pretendemos, no presente artigo, realizar uma leitura de A bicicleta que tinha bigodes (2013), romance infanto-juvenil de Ondjaki. Confrontadas, por um lado, com problemas “externos”, relativos à precária situação socioeconômica do seu país, que, na altura dos eventos narrados na obra em questão, encontrava-se em meio a uma violenta guerra civil, e, por outro, com problemas “internos”, de ordem mais psicológica e afetiva, as crianças imaginadas por Ondjaki conseguem representar a complexa psicologia infantil. É precisamente esse último aspecto que a nossa análise irá privilegiar, ao escolher como chave de leitura a construção psicológica de algumas das personagens principais. Pretendemos, dessa forma, examinar a representação do universo psicológico infantil no referido romance, em especial quando este é confrontado com a psicologia adulta. Para tanto, recorremos, principalmente, ao aparato teórico da psicanálise, mas também nos servimos de algumas considerações de ordem socio-histórica, imprescindíveis para compreensão integral do corpus elencado.