Descrição
This study intends to understand the need to create Higher Courses of Indigenous Language at a distance in Institute Insikiran/UFRR. In order to enter into theoretical discussions that make possible a better understanding of this scenario, we seek to work with studies by Baniwa (2010), Bobbio (1992), Canclini (2004), Cavalcanti and César (2007), Fernandes (2008), Freitas 1999), Maher (2007), McLaren (2000). In order to systematize the data we seek to bring, in addition to the theoretical propositions, a field research with narratives of Insikiran/UFRR teachers in which it was possible to identify propositions referring to Higher Multicultural Formation in Roraima; the training needs of the Higher Education Indigenous in Roraima and the Higher Formation of indigenous language at a distance. These proposals point to the importance of the work of Insikiran/UFRR and to the possibilities to be structured for the implementation of proposals for Higher Education in Indigenous Language at a distance.
Recebido em: 26/04/2019.Aceito em: 26/06/2019.||Este estudo tem por interesse compreender a necessidade da criação de Cursos Superiores de Língua Indígena à distância no Instituto Insikiran/UFRR. Visando adentrar em discussões teóricas que possibilitem melhor compreensão deste cenário buscamos trabalhar com estudos de Baniwa (2010), Bobbio (1992), Canclini (2004), Cavalcanti e César (2007), Fernandes (2008), Freitas (2003) e Meliá (1999), Maher (2007), McLAREN (2000). Para sistematização dos dados buscamos trazer, além das proposições teóricas uma pesquisa de campo com narrativas de professores do Insikiran/UFRR nas quais foi possível identificar proposições referente a Formação Superior Multicultural em Roraima; as necessidades formativas da Educação Superior Indígena em Roraima e a Formação superior de língua indígena a distância. Proposições estas que sinalizam para a importância do trabalho do Insikiran/UFRR e para as possibilidades a serem estruturadas para a concretização de propostas de Formação Superior em Língua indígena à distância.
Recebido em: 26/04/2019.Aceito em: 26/06/2019.