Descrição
This article deals with school dropout in technical-vocational education and is the result of a post-doctoral research that had the objective of studying the strategic plans for permanence and success of the federal institutes of education, science and technology. In the first part, the strategic plans are defined and presented. In the second part, they are analyzed in debate with the bibliography. Finally, some conclusions are presented. The main conclusion was that no strategic plan of permanence and success questioned the pedagogical project of the federal institutes, always exalted in the literature for the innovations that it proposed, although the high numbers of evasion demonstrate that this idealization is not in keeping with the reality.
Recebido em: 10/06/2019Aceito em: 18/07/2019||Este artigo trata da evasão escolar no ensino técnico-profissionalizante e é resultado de uma pesquisa de estágio pós-doutoral que teve como objeto de estudo os planos estratégicos de permanência e êxito dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia. Na primeira parte, são definidos e apresentados os planos estratégicos. Na segunda parte, eles são analisados em debate com a bibliografia. Por fim, são apresentadas algumas conclusões. A principal conclusão foi que nenhum plano estratégico de permanência e êxito questionou o projeto pedagógico dos institutos federais, sempre exaltado na literatura pelas inovações que se propôs, ainda que os altos números de evasão demonstrem que essa idealização não esteja condizendo com a realidade.
Recebido em: 10/06/2019Aceito em: 18/07/2019