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O AMOR NA POLÍTICA: UM DIÁLOGO ENTRE HANNAH ARENDT E SANTO AGOSTINHO||Love in politics: a dialogue between Hannah Arendt and Saint Augustine
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Metadados
Descrição
Hannah Arendt (1906-1975) made several references to Saint Augustin (354-430) along her academic literature. The philosopher ideas had been analyzed in depth in her PHD thesis, The Concept of Love in Saint Augustin, in 1929. This book is divided in three distinct parts – love as desire, love in the relation between man and God and love between man and the others – giving Arendt the opportunity to analyze the human existence and the importance of love in the relationship among men and God and among men and the society. This theme, love, came back on the book Men in The Dark Times, where Hannah wrote about the Pope John XXIII, besides some other twentieth century great characters. In her extensive literature, Arendt revealed the way of her thinking aboutpolitics from the Christian philosopher: abandoning oneself to the faith – at the mankind and/or at God – means to deal with the polis things from the position of the other is not considered an enemy, but a brother. Don’t covet the terrestrial things, but deal with politics using the augustinian charitas make us opened to dialog, to conciliation and to acceptation of ours opponents. It is the politics of the active nonviolence on the way of Gandhi, Luther King and Dom Hélder Câmara, archbishop of Recife and Olinda, Brazil, from 1964 to 1885.||Hannah Arendt (1906-1975) faz diversas referências a Santo Agostinho (354-430) ao longo de suas obras. As idéias do filósofo foram trabalhadas mais profundamente em sua tese de doutoramento, de 1929, O Conceito de Amor em Santo Agostinho. Dividida em três partes distintas – o amor como desejo, o amor na relação entre o homem e Deus e o amor ao próximo – este livro deu a Hannah a oportunidade de analisar a existência humana e a importância do amor na relação do homem com o Criador e com a sociedade. Este tema, do amor, voltaria no livroHomens em Tempos Sombrios, onde analisou a história de João XXIII, entre outros personagens do século XX. Em sua vasta produção, Arendt revela sua forma de pensar política a partir dos termos do filósofo cristão: abandonar-se à fé – nos homens e/ou em Deus – é lidar com coisas da polis de uma posição em que o outro não é considerado um inimigo, mas um irmão. Não cobiçar as coisas terrenas, mas lidar na política com a charitas agostiniana, torna-nos abertos ao diálogo, à conciliaçãoe à aceitação de nossos oponentes. É a política da não-violência ativa, na linha de Gandhi, Luther King e Dom Hélder Câmara, arcebispo de Recife e Olinda, Brasil, nos anos de 1964 e 1985.
ISSN
0100-6932
Periódico
Autor
Carneiro Jr., Renato Augusto
Data
30 de junho de 2007
Formato
Identificador
https://revistas.ufpr.br/historia/article/view/11324 | 10.5380/his.v46i0.11324
Idioma
Editor
Fonte
História: Questões e Debates; v. 46, n. 1 (2007) | História: Questões & Debates; v. 46, n. 1 (2007) | 2447-8261 | 0100-6932 | 10.5380/his.v46i0
Assuntos
Amor; Política; João XXIII; Santo Agostinho; Não-violência; Love; Politics; John XXIII; Saint Augustin; No-violence
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion