Descrição
Countryside education in Brazil is a demand and result of the political struggle undertaken by the people who work and fight for the land, such as quilombolas, riverside dwellers, forest people, indigenous people, peasants, landless people, among others. Its origin and theoretical and methodological assumptions have roots in the field of Popular Education formulated in Brazil, with Paulo Freire as its main reference. In the school context, Countryside Education uses pedagogical instruments that enable the education of critical subjects capable of promoting transformations in their territories. This paper reflects on two of these instruments, Alternation and Thematic Study Project, focusing on the results of their articulation in the Teaching Degree in Countryside Education at the Federal University of Viçosa. This study highlights the influence of Paulo Freire’s legacy on the education of countryside teachers from a liberating perspective.
Keywords: Popular Education. Alternation Pedagogy. Teaching degree in Countryside Education.||La Educación del Campo en Brasil es demanda y resultado de la lucha política emprendida por los pueblos que trabajan y luchan por la tierra, como quilombolas, ribereños, pueblos de la floresta, indígenas, campesinos, sin tierra, entre otros. Sus origen y supuestos teóricos y metodológicos extienden raíces en el terreno de la Educación Popular formulada en Brasil, teniendo en la figura de Paulo Freire, su principal referencia. En el contexto escolar, la Educación del Campo utiliza instrumentos pedagógicos que posibilitan la formación de sujetos críticos capaces de promover transformaciones en sus territorios. El presente artículo reflexiona sobre dos de estos instrumentos, la Alternancia y el Proyecto de Estudio Temático, con enfoque en los resultados de su articulación en la Licenciatura en Educación en el Campo de la Universidad Federal de Viçosa. Este estudio evidencia la influencia del legado de Freire en la formación de docentes del campo, bajo una perspectiva liberadora.
Palabras clave: Educación Popular. Pedagogía de la Alternancia. Licenciatura en Educación del Campo.||A Educação do Campo no Brasil é demanda e resultado da luta política empreendida pelos povos que trabalham e lutam pela terra, como quilombolas, ribeirinhos, povos da floresta, indígenas, camponeses, sem-terra, dentre outros. Sua origem e pressupostos teórico-metodológicos estendem raízes no terreno da Educação Popular formulada no Brasil, tendo na figura de Paulo Freire sua principal referência. No contexto escolar, a Educação do Campo utiliza instrumentos pedagógicos que possibilitam a formação de sujeitos críticos capazes de promover transformações em seus territórios. O presente artigo reflete sobre dois desses instrumentos, a Alternância e o Projeto de Estudo Temático, com foco em resultados de sua articulação na Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Viçosa. Este estudo evidencia a influência do legado freiriano na formação de professores(as) do campo sob uma perspectiva libertadora.
Palavras-chave: Educação Popular. Pedagogia da Alternância. Licenciatura em Educação do Campo.