Descrição
The new “Licenciatura em Ensino Básico”, in Portugal, derives from the adaptation of teacher education programmes to the Bologna Process. Its novelty in relation to traditional programmes requires: i) clarification of the concept “basic education” and corresponding professional profile; ii) implementation of formative strategies intended to foster the development of an educational competence considered to be a key issue in this profile. At the University of Aveiro, the project approach was elected as a strategy oriented to the objective to be accomplished, though some legal regulations constrained the curriculum development of the study programme.
Key words – Basic education; project approach; teacher education||Na sequência da adaptação dos cursos de formação de professores, em Portugal, ao Processo de Bolonha, foi recentemente criada a Licenciatura em Educação Básica. A novidade que este curso constitui face ao esquema de formação tradicional requer: (i) a clarificação do que se entende por “educação básica” e do perfil profissional que lhe é adequado; (ii) a implementação de estratégias de formação que potenciem o desenvolvimento de uma competência educativa que se crê fundamental neste perfil. Na Universidade de Aveiro, a metodologia de projecto foi assumida como uma estratégia de formação adequada a este objectivo, ainda que tenha que ser adaptada aos constrangimentos legais a que a concepção do currículo deste curso esteve sujeita.
Descritores – Educação básica; metodologia de projecto; formação de educadores.