-
The equity of teacher training in distance education||La equidad de la formación docente na modalidade a distancia||A equidade da formação docente na modalidade a distância
- Voltar
Metadados
Descrição
This article discusses the challenges which people with diverse needs face in the contexts of distance education in order to adjust this method to the contemporary settings of the inclusive technological school. The Teacher Continuing Education Course in Accessible Communication and Information Technology is the corpus of the analysis of this article to debate and explain accessibility and usability in the course program organization and management. By putting theory and practice of inclusion together in the educational processes for Web systems, the strategies for acknowledgment of the human specificities allowed the development of an accessible digital platform. This platform increased the autonomous access and use of the services and resources available for the teachers with diverse needs. The development of an accessible digital platform, customization of teaching materials and curriculum flexibility show the results that consolidation of the essential and electives inclusive actions in the distance education context.||Este artículo aborda los desafíos que enfrentan las personas con discapacidad en la formación a distancia, con el fin de ajustar este tipo de educación a los valores contemporáneos de la escuela tecnológica e incluyente. El Curso de Formación del Profesorado de Tecnología Accesible digitales sirvió como elemento de análisis para el campo del conocimiento, acceso y uso, fue discutido y explicado en el plan de estudios y la organización de gestión de esta área de formación. Al acercarse el discurso y la práctica de la inclusión en los procesos educativos para los sistemas Web, estrategias de reconocimiento de las especificidades humanos implementadas, llevó al desarrollo de una plataforma digital accesible. El desarrollo de una plataforma digital accesible, la personalización de los materiales de enseñanza y la flexibilidad curricular ilustran los resultados que consolidan las acciones de inclusión esenciales y optativas en el contexto de la educación a distancia.||Este artigo problematiza os desafios enfrentados por pessoas com deficiência em contextos de formação a distância, com o objetivo de sintonizar essa modalidade de ensino às contemporâneas configurações da escola tecnológica e inclusiva. O Curso de Formação de Professores em Tecnologias Digitais Acessíveis operou como corpus de análise para que o campo de conhecimento da acessibilidade e da usabilidade fosse discutido e explicitado na organização curricular e gerencial desse espaço de formação. Ao aproximar o discurso e a prática da inclusão em processos educacionais para sistemas Web, as estratégias de reconhecimento das especificidades humanas implementadas conduziram ao desenvolvimento de uma plataforma digital acessível. Esse processo e a customização de materiais didáticos e de flexibilização curricular ilustram os resultados que consolidam ações de inclusão essenciais e eletivas no âmbito da educação a distância.
ISSN
1981-2582
Periódico
Autor
Santarosa, Lucila Maria Costi | Conforto, Debora
Data
30 de agosto de 2017
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22943 | 10.15448/1981-2582.2017.2.22943
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2017 Educação
Fonte
Educação; Vol. 40 No. 2 (2017): Dossier - Regulation of Research Ethics; 240-249 | Educação; Vol. 40 Núm. 2 (2017): Dossier – Regulación de la ética en la investigación; 240-249 | Educação; v. 40 n. 2 (2017): Dossiê - Regulação da Ética na Pesquisa; 240-249 | 1981-2582 | 0101-465X | 10.15448/1981-2582.2017.2
Assuntos
Teacher training. Distance education. People with disabilities. Web accessibility. | Formación docente. Educación a distancia. Personas con discapacidad. Accesibilidad Web. | Formação docente. Educação a distância. Pessoas com deficiência. Acessibilidade à Web.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Políticas e práticas de formação.