Descrição
This text intends to seek the relation between Structuralism in textual analysis and some approaches of contemporary aesthetic theories on the issue of the interpretation of visual representations: we focus on the problem of the meaning of the instant, as a cardinal point of the ways by which photographic images report themselves to actions; in these terms, we take the problem of the photographic instant as simultaneously expressing the arrest of action’s temporal integrity and as a proper narrative function. We are especially interested in the evaluation of the connections between representational regimes and perceptual structures, in the very same way Umberto Eco approaches the remissions between iconography and perceptual codes; the notion of “aspectuality”, introduced here by contemporary aesthetic theories, seems to be a central item in order to enable the exploration of the relation between images and perception.||Este texto pretende averiguar, no contexto de um exame concreto de materiais do fotojornalismo, as relações entre o método estrutural de análise da narrativa e certas abordagens estéticas da interpretação das representações visuais: concentramo-nos no problema da significação do instante, como ponto cardinal da resolução do modo como as imagens fotográficas reportam-se às ações; o problema da instantaneidade na fotografia exprime, ao mesmo tempo, um aspecto visual de arresto da integridade temporal das ações e também uma função própria ao discurso narrativo. Interessa-nos avaliar as correlações entre os regimes da representação e as estruturas da percepção como problema atinente ao modo como Umberto Eco propôs as relações entre iconografia e códigos perceptivos; a noção de aspectualidade, oriunda de teorias estéticas contemporâneas, nos parece central para explorar estas relações entre a imagem e a percepção