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From the letters to the virtues: the Jesuits and the conformation of good government in Mexico (16th and 17th centuries)||Das letras às virtudes: os jesuítas e a conformação do bom governo no México (séculos XVI-XVII)
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Metadados
Descrição
During the 16th and 17th centuries, the Jesuit missions in New Spain, and especially in Mexico, were marked by two main characteristics among others. The first one concerned the Jesuit dedication to educational activities in the capital and, thereafter, its relationship with the literate groups formed during the colonial period. The second characteristic concerned the influence and participation of the priests in the formation of the society and governmental subjects in the Viceroyalty. Surpassing the interpretation that Jesuits would have educated the “criolla” political elite, which should take the main administrative and ecclesiastical positions, we propose to relate the educational system established by the Society of Jesus in Mexico, specially the subjects contained in the “clases inferiores”, with the conformation of a notion about the “good government”. For this purpose, we investigate the institutional documents of the Order and the epistolary from Mexican Province interrogating them about the ties that interconnected the literate education for young Mexican students with the promotion of the political virtues - considered the main feature of good government.||Duas características, entre outras, marcaram as missões jesuíticas na Nova Espanha e, sobretudo, no México entre os séculos XVI e XVII. A primeira dizia respeito à dedicação dos inacianos às tarefas educativas na capital e, por conseguinte, a sua relação com os grupos letrados que se formaram durante o período colonial. A segunda se referia à influência e participação dos padres na formação da sociedade nos assuntos ligados ao governo do vice-reino. Para além da interpretação segundo a qual os jesuítas teriam formado a elite política “criolla”, que ocuparia os principais cargos administrativos e eclesiásticos, este artigo pretende estabelecer uma relação entre o ensino ministrado pela Companhia de Jesus no México, e notadamente as matérias constantes das “clases inferiores”, e a conformação de uma noção de “bom governo”. Para tanto, perseguimos nos documentos institucionais da Ordem e no conjunto epistolar relativo à Província Mexicana os laços que interligavam a formação literária dispensada aos jovens “mexicanos” ao cultivo das virtudes – consideradas as peças centrais do bom governo.
ISSN
1983-201X
Periódico
Colaboradores
FAPESP
Abrangência
História da Nova Espanha | Séculos XVI e XVII
Autor
dos Reis, Anderson Roberti
Data
3 de setembro de 2013
Formato
Identificador
https://seer.ufrgs.br/anos90/article/view/40287 | 10.22456/1983-201X.40287
Idioma
Editor
Relação
https://seer.ufrgs.br/anos90/article/view/40287/30801 | https://seer.ufrgs.br/anos90/article/downloadSuppFile/40287/19017 | /*ref*/ACOSTA, Pe. José de. De Procuranda Indorum Salute. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, s.d. ______. Historia Natural y Moral de las Indias. 3. ed. México DF: FCE, 2006. AQUINO, São Tomás de. Suma de Teología. 4. ed. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 2001. 5 v. ______. Tratado de la ley. Tratado de la justicia. Gobierno de los príncipes. México DF: Porrúa, 2004. (Edición de Carlos Ignacio González). ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: Nova Cultural, 1987. (Coleção Os Pensadores). ______. Política. São Paulo: Nova Cultural, 1999. (Coleção Os Pensadores). ______. Retórica. Madrid: Alianza Editorial, 2009. AZNAR, Fernando Navarro. El topos de la razón de estado en su desarollo ideológico. Anales de Derecho, Universidad de Murcia, n. 10, p. 103-128, p. 1987-1990. BERTEN, André. Filosofia política. São Paulo: Paulus, 2004. 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Fonte
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Assuntos
Jesuits; Education; Good government; Rhetoric; New Spain | História; História da América | Jesuítas; Nova Espanha; Bom governo; Retórica; Educação | História; Missões Jesuíticas; Vice-reinado; Nova Espanha
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Pesquisa Histórica