Descrição
The present work is the result of an intervention carried out with a group of students from an NGO in the city of Rio de Janeiro, dedicated to teaching classical music to children and young people in a situation of social vulnerability. The fieldwork took place in a context of non-formal education, aiming to conceive the psychoanalytic clinic in an expanded perspective and, still, to insert psychoanalysis as a practice capable of producing clinical-political effects. Based on the Field Journal produced during the meetings, reflections are made in order to analyze the repercussions of the group space of reception and listening offered to young people, in an intertwining of theory and practice.||O presente trabalho é fruto de uma intervenção realizada com um grupo de alunos de uma ONG da cidade do Rio de Janeiro, dedicada ao ensino de música clássica para crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social. O trabalho de campo se deu em um contexto de educação não-formal, visando conceber a clínica psicanalítica em uma perspectiva ampliada e, ainda, inserir a psicanálise como uma prática capaz de produzir efeitos clínico-políticos. A partir do Diário de Campo produzido ao longo dos encontros, reflexões são tecidas no sentido de analisar quais as repercussões do espaço grupal de acolhimento e de escuta ofertado aos jovens, em um entrelaçamento de teoria e prática.