Descrição
From the Deleuzian idea that cinema allows theactivation and potentiation of thought, this study moves between the representations of school shootings invented by the movie Elephant (Gus Van Sant, EUA, 2003) and the Brazilian magazine Veja (ed. 2.212, n. 15, Apr. 13 2011). By focusing on the differences in the ways Elephant and Veja invent their shootings, the study concludes that, through the multiplicity as keyrepresentation, Elephant opens an escape route that allows other possibilities of thinking about school shootings, impossible to be traced through the psi representations contained in the reports of Veja.||A partir da ideia deleuziana de que o cinema possibilita aativação e a potencialização do pensamento, este estudo se movimenta entreas representações de chacinas escolares inventadas pelo filme Elefante(Gus Van Sant, EUA, 2003) e pela revista Veja (ed. 2.212, n. 15, 13 abr. 2011).Ao evidenciar as diferenças dos modos como Elefante e Veja inventam asrespectivas chacinas de que tratam, o estudo conclui que, por meio da multiplicidadecomo chave da representação, Elefante inaugura uma rota defuga que permite outras possibilidades de pensar sobre chacinas escolares,impossível de ser traçada por meio das representações psi contidas nas reportagensde Veja.