Descrição
Treating cinema as a historical document raises a number of theoretical-methodological issues since it requires us to questio the nature of the relationshiip between motion picture images and the society that produces these images. In order to analyse this debate, the article examines th evalue that has historically been attached to cinema as a document and systematizes different conceptions and approaches to the topic. It also endeavors to clarify the differences between working with written documents, as most historians do, and working with audio-visual documents, in this case, movies. The treatment of such material demands intellectual reflection that extrapolates the knowledge acquired within a historian's particular professional field, thereby posing certain challenges, outlined in closing.||Tratar o cinema como um documento histórico levanta um grande número de questões teórico-metodológicas, pois nos leva a questionar a natureza das relações entre as imagens cinematográficas e a sociedade que produz essas imagens. Como se construiu, historicamente, a percepção do valor documental do cinema? Este é o ponto de partida deste artigo, que procura sistematizar as diferentes concepções e abordagens do tema. Tenta também esclarecer as diferenças entre trabalhar com documentos escritos, como a maioria dos historiadores faz, e trabalhar com material audiovisual - neste caso, filmes. A autora sublinha finalmente os desafios a que responde o historiador, ao abordar um material cujo tratamento exige uma reflexão nova, a partir de bases diferentes.