-
CDA and advertising discourse: an analysis of the advertisements of language franchises||ADC e discurso publicitário: uma análise das propagandas de franquias de idiomas
- Voltar
Metadados
Descrição
English has been considered an international language (PENNYCOOK, 1994, CRYSTAL, 1997) due to the current search for information and to the need for global communication. As a consequence, this language has assumed the category of product being sold and becoming an object of desire and consumption nowadays (RAJAGOPALAN, 2003; LACOSTE; RAJAGOPALAN, 2005). In order to satisfy this need and its consumer public, several franchises emerged to allow learners the contact with the language, investing heavily in advertising through multiple genres (BAKHTIN, 1997; SWALES, 1999). To attract customers, franchises resort to hegemonic (GRAMSCI, 1988, 1995) and ideological practices (THOMPSON, 1995) to manipulate consumers, favoring the sustenance of power through the advertising discourse (MAGALHÃES, 2005). Given this reality, we intend to analyze the advertisements of five language franchises regarding the teaching and learning of English, aired in 2013. Aiming at a critical analysis, we will use the contributions of Critical Discourse Analysis proposed by Fairclough (2003), supported by Systemic Functional Linguistics (HALLIDAY, 1985). The analysis of advertisements confirms a hegemonic capitalist discourse of English as a necessity, as a consumer product that leads to social mobility, ensuring the success of who owns it, what empowers potential consumers of the language, providing them social acceptance and marginalizes other subjects. Advertisement not only reflects the current context, but also produces it.||A atual busca por informação, aliada à necessidade de comunicação em nível mundial fez com que o inglês passasse a ser considerado língua internacional (PENNYCOOK, 1994). Como resultado, essa língua assumiu a categoria de produto, sendo comercializado e se tornando objeto de desejo e consumo no contexto atual (RAJAGOPALAN, 2003; LACOSTE; RAJAGOPALAN, 2005). A fim de atender essa necessidade e seu consequente público consumidor, várias franquiassurgiram para possibilitar o contato dos aprendizes com o idioma, investindo fortemente na propaganda através de múltiplos gêneros impressos (BAKHTIN, 1997; SWALES, 1999). Na disputa por clientes, as franquiasrecorrem às práticas hegemônicas (GRAMSCI, 1988; 1995) e ideológicas (THOMPSON, 1995) para manipular os consumidores do idioma, favorecendo a sustentação do poder por meio do discurso publicitário (MAGALHÃES, 2005). Diante dessa realidade, propomos, através desta pesquisa, fazer uma análise da propaganda de cinco franquias de idiomas no que tange ao ensino-aprendizagem do inglês, veiculadas no ano de 2013. Com vistas à análise crítica, recorreremos às contribuições da Análise de Discurso Crítica proposta por Fairclough (2003), amparada pela Linguística Sistêmico-Funcional (HALLIDAY, 1985). A análise das propagandas confirma um discurso capitalista hegemônico de inglês como necessidade, como produto de consumo que leva à ascensão social, garantindo o sucesso de quem a detém, o que empodera os potenciais consumidores do idioma, provendo-lhes aceitação social e marginaliza os outros sujeitos. A propaganda não só reflete o contexto atual, como também o produz.
ISSN
2316-6169
Colaboradores
PIBIC UERN
Autor
Silva, Jhuliane Evelyn
Data
20 de agosto de 2013
Formato
Idioma
Relação
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/2308/1480 | /*ref*/BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997 (Trad. de Paulo Bezerra). | /*ref*/CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in Late Modernity. Rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999. | /*ref*/CRYSTAL, David. English as a global language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. | /*ref*/FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e Mudança Social. Brasília: Editora UNB, 2001 (Trad. de Izabel Magalhães). | /*ref*/______. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003. | /*ref*/GRAMSCI, Antonio. A Gramsci reader: selected writings 1916-1935. FORGACS. D. (org.) London: Lawrence and Wishart, 1988. | /*ref*/______. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995. | /*ref*/GRIOGORYAN, Anna. KING, John Mark. Adbusting: critical media literacy in a multi-skills academic writing lesson. English Teaching Forum. Vol. 46, n. 4, 2008. p 2-9. | /*ref*/HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood. An introduction to functional grammar. London: Hodder Arnold, 1985. | /*ref*/HARVEY, David. Condição pós-moderna. Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Trad. Adail U. Sobral e Maria Stela Gonçalves. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2000. | /*ref*/LACOSTE, Yves (org.); RAJAGOPALAN, Kanavillil. A geopolítica do inglês: Parábola, 2005. | /*ref*/MAGALHÃES, Izabel. Análise do discurso publicitário. Revista da ABRALIN. v. 4 n. 1 e 2, p. 231-260, 2005. | /*ref*/MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 1996. | /*ref*/PENNYCOOK, Alastair. The cultural politics of English as an international language. London: Longman, 1994. | /*ref*/RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma lingüística crítica. São Paulo: Parábola, 2003. | /*ref*/RESENDE, Viviane de Melo, RAMALHO, Viviane. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006. | /*ref*/RAMALHO, Viviane; RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes Editores, 2011. | /*ref*/SWALES, John. Genre analysis: English in academic and research settings. | /*ref*/Cambridge: Cambridge University Press, 1999. | /*ref*/TAVARES, Fred. Discurso publicitário e consumo: Uma análise crítica. Rio de Janeiro: E-papers Serviços Editoriais Ltda, 2005. Disponível em http://www.fredtavares.com.br/discurso_publicitario.htm. Acesso em: 15 mar. 2013, 16: 36: 20. | /*ref*/THOMPSON, John Brookshire. Ideologia e cultura moderna. Petrópolis: Vozes, 1995.
Fonte
ArReDia; v. 2, n. 2 (2013); 62-75 | 2316-6169
Assuntos
English. Discourse. Advertisement. | Inglês. Discurso. Propaganda.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion