Descrição
In this text I deal with a specific type of rhetorical discourse in music: the one in which, inside a work, listening understands in a different way what it had listened before. This re-interpretation occurs during the listening of the work itself, and it is one of the main resources for the construction of the dramatic axis of the musical language. I present three examples of this rhetorical discourse: an example taken from Beethoven, another from Varèse and another from my own compositions. I explain how this rhetorical discourse is constructed, and I conclude briefl y comparing the way this discourse is constructed in the three commented works. Key-words: Musical discourse. Rhetoric. Musical language. Beethoven. Varèse. Zampronha.||Neste texto abordo um tipo específico de discurso retórico na música: aquele no qual, dentro de uma obra, a escuta é levada a interpretar de outra maneira aquilo que havia escutado antes. Essa re-interpretação ocorre durante a escuta da própria obra, e é um dos recursos centrais para a construção do eixo dramático da linguagem musical. São apresentados três exemplos deste discurso retórico: um exemplo de Beethoven, outro de Varèse e outro de minha própria autoria. Detalho como este discurso retórico é construído, e concluo comparando brevemente a forma de construção deste discurso nas três obras comentadas. Palavras-chave: Discurso musical. Retórica. Linguagem musical. Beethoven. Varèse. Zampronha.