Descrição
This paper focuses on Ernst Widmer’s mature style, observed in Jahrestraumzeiten (1981), a work for two solo flutes and string orchestra composed in 1981. The reading of an autobiographic text – “Sketch of a self-portrait under different points of view” – written by the composer in 1980 conduced the observation of the multicultural aspect in Widmer’s musical discourse to the track of signification. Thus, the identification of the main technical and ideological traits, which can be recognized as European and Brazilian influences, are finally interpreted under the perspective of autobiographic projection, of “fantasy on the fulfillment of desire”. Key words: Ernst Widmer. Brazilian music. Cultural hermeneutics.||Este artigo focaliza o estilo maduro de Ernst Widmer, observado em As 4 Estações do sonho (1981), uma obra para duas flautas solistas e orquestra de cordas composta em 1981. A leitura de um texto autobiográfico do compositor – “Esboço de um auto-retrato sob diferentes pontos de vista” – escrito no ano anterior ao da concepção desta obra, conduziu a observação do aspecto multicultural no discurso musical de Widmer para a trilha da significação. Assim a identificação dos principais traços técnicos e ideológicos que podem ser considerados como influências européias e brasileiras, em última instância, são interpretados sob o prisma da projeção autobiográfica e da “fantasia de realização do desejo”. Palavras chave: Ernst Widmer. Música brasileira. Hemenêutica cultural.