Descrição
This article presents the results from a comparison between two research studies on pedagogical articulations developed in the educational process in academic and informal contexts. Both studies used the same theoretical approach: PONTES (OLIVEIRA, 2005). The text presents some useful points to serve as foundation for customizing approaches for teaching Music and for amplifying the horizons of the preparation of the music teacher, in the sense of a multi-specialized vision. This may provide new options to develop teaching resources which fit the Brazilian reality and the contemporary world scene. Keywords: Pedagogical articulations. The “PONTES” approach (Bridges). Music Education. Non-academic and academic contexts.||Este artigo desenvolve reflexões a partir da comparação entre os resultados de duas pesquisas sobre articulações pedagógicas realizadas no processo músico-educacional em contextos acadêmico e popular, que partiram do mesmo referencial teórico – A “Abordagem PONTES” (OLIVEIRA, 2005). O texto apresenta pontos que podem ser úteis para fundamentar escolhas de abordagens customizadas de ensino de Música e para ampliar os horizontes da formação de professores de Música, no sentido de uma visão de múltiplas especializações, que possa atender a realidade brasileira e o mundo contemporâneo. Palavras-chave: Articulações pedagógicas. Abordagem PONTES. Educação Musical. Contextos não-escolares e contextos acadêmicos.