Descrição
This paper intends a review of the Antonio Gramsci’s concept of national-popular, taking into account an understanding of the manner in which it has been discussed and assimilated from different points of view by dramaturgy/theater criticism. The national-popular have often only been associated with a certain doctrinaire level of political performance in the area of aesthetics, or with the culture organization linked to the leftist parties in Brazil between 1950-80 decades. Thus, their antihegemonic aspect was eclipsed as they were only interpreted for their themes, the types represented and associations with doctrine. This was detrimental to analysis from the popular point of view. Therefore, a discussion is necessary at different levels about the popular nature of our culture and its relationship to the target-audience.||Trata-se de uma retomada do conceito gramsciano de nacional-popular, com vistas a um entendimento da maneira como ele vem sendo discutido ou assimilado pela crítica do par dramaturgia/teatro sob diferentes acepções. Associado, muitas vezes, apenas a um certo nível doutrinário de atuação política no âmbito da estética ou da organização da cultura junto a partidos de esquerda no Brasil, entre as décadas de 1950-80, o nacional-popular acabou tendo seu caráter contra-hegemônico eclipsado ao ser lido apenas pelos temas, tipos representados e associações doutrinárias, em detrimento da análise do ponto de vista popular da criação artística. Nestes termos, cabe uma discussão sobre o caráter popular de nossa cultura em seus diferentes níveis e relações com o público-destino.