Descrição
This article analyzes two texts by G. Lukács on cinema, separated by an interval of five decades: the article “Thoughts Towards an Aesthetic of the Cinema”, written in 1913; and the long chapter entitled “Film” in his The Specificity of the Aesthetic, written in the late fifities and published in 1963. We intend to examine the proximity and distances of the two conceptions, marked by one same interest in the particularity of the new art, but distinct by the development of cinematographic art itself, and by Lukács' intellectual trajectory, which led him from subjective idealism to materialism and marxism.||Este artigo analisa dois textos de G. Lukács sobre o cinema, separados por um intervalo de cinco décadas: o artigo “Reflexões para uma estética do cinema”, escrito em 1913; e o longo capítulo “Filme” de A peculiaridade do estético, escrita na segunda metade dos anos 1950 e publicada 1963. São examinadas as proximidades e distâncias das duas concepções, marcadas por um mesmo interesse na particularidade dessa nova forma de arte, mas distintas tanto pelo desenvolvimento da própria arte cinematográfica, como pela trajetória intelectual de Lukács, que o levou do idealismo subjetivo ao materialismo e ao marxismo.